Nenašli ste odpoveď? Kontaktujte nás na: biliard@biliard.sk

Pravidlá Snooker

Vybavenie

Rozmery uvedené v zátvorkách sú metrické ekvivalenty zaokrúhlené na milimetre.

Štandardný stôl

Hracia plocha stola medzi čelami mantinelov má rozmer 11ft 8½in x 5ft 10in (3569mm x 1778mm) s toleranciou +/- ½in (13mm). Výška stola od podlahy po vrch mantinelu sa pohybuje medzi 2ft 9½in a 2ft 10½in (851mm až 876mm). Stôl má šesť dier: štyri v rohoch a dve v strede dlhých strán. Otvory musia byť v súlade s oficiálnymi šablónami World Professional Billiards and Snooker Association (WPBSA). Rozstrelová čiara je umiestnená 29in (737mm) od spodného mantinelu a oblasť pred ňou je známa ako rozstrelové pole. „D“ je polkruh v tomto poli so stredom na rozstrelovej čiare a polomerom 11½in (292mm).

Na stredovej ose stola sú štyri body:

  • Čierny - vzdialený 12 ¾ in (324mm) od miesta kolmo pod čelom horného mantinelu
  • Modrý (stredový) - strede medzi čelami horného a spodného mantinelu
  • Ružový (pyramídový) - strede medzi stredovým bodom a čelom horného mantinelu
  • Hnedý – v strede rozstrelovej čiare.

V rohoch„D“ sa nachádzajú ďalšie dva body – žltý vpravo a zelený vľavo.

Gule

Gule sú zo schváleného materiálu s priemerom 52,5mm (+/- 0,05mm). V celej sade musia mať rovnakú hmotnosť s toleranciou 3g. Gule alebo ich sada môžu byť vymenené na základe dohody hráčov alebo rozhodnutia rozhodcu. Bodová hodnota gulí je nasledovná: čierna – 7 bodov, ružová – 6 bodov, modrá – 5 bodov, hnedá – 4 body, zelená – 3 body, žltá – 2 body.

Tágo

Tágo musí byť minimálne 3ft (914mm) dlhé a nemalo by sa výrazne líšiť od tradičného tvaru.

Doplnky

Podpory tág, predĺženia tág (nazývané „butt“ alebo „half-butt“ podľa dĺžky), nástavce a adaptéry môžu byť používané na pomoc pri náročných strkoch. Tieto zariadenia môžu byť súčasťou bežného vybavenia stola, alebo ich môžu priniesť hráči či rozhodca. Všetky musia byť schválené WPBSA.

 

Definície

Frame je časový úsek hry, ktorý začína prvým strkom, keď sú všetky gule nastavené podľa pravidiel, a končí buď vzdaním sa hráča počas jeho ťahu, dosiahnutím náskoku viac ako siedmich bodov, keď na stole ostane iba čierna guľa, alebo záverečným potopením či faulom, ak už na stole zostane len čierna guľa. Frame môže tiež skončiť rozhodnutím rozhodcu podľa konkrétnych pravidiel.

Set predstavuje vopred dohodnutý alebo určený počet framov, zatiaľ čo zápas je vopred dohodnutý počet setov, ktorý rozhodne o víťazovi.

Gule v snookeri zahŕňajú bielu hraciu guľu (cue ball) a 15 červených a 6 farebných gulí, ktoré sa nazývajú hrané gule (object balls).

Hráč na rade je ten, kto práve hrá, alebo ten, kto ide hrať. Tento hráč zostáva na rade až do chvíle, kým rozhodca nevyhlási, že jeho ťah skončil.

Strk je akcia, keď hráč špičkou tága zasiahne hraciu guľu. Strk je regulárny, ak neporuší pravidlá, a považuje sa za ukončený, keď sa všetky gule zastavia. Strk môže byť priamy, keď hracia guľa zasiahne hranú guľu priamo, alebo nepriamy, keď hracia guľa zasiahne mantinel predtým, než trafí hranú guľu.

Potopenie je moment, keď hraná guľa po kontakte s inou guľou spadne do diery bez porušenia pravidiel. Tento proces sa nazýva potápanie.

Nábeh označuje počet po sebe nasledujúcich úspešných potopení, ktoré hráč vykoná počas jedného radu v rámci framu.

Guľa v ruke sa vzťahuje na situáciu, keď je hracia guľa mimo hry – buď na začiatku framu, po páde do diery, alebo keď bola vyrazená zo stola. Guľa v ruke ostáva v tejto pozícii, až kým ju hráč regulárne neodohrá z ruky alebo nespôsobí faul.

Guľa v hre je hracia guľa, ktorá nie je v ruke. Hrané gule sú v hre od začiatku framu, až kým nie sú potopené alebo vyrazené zo stola. Farebné gule sa vracajú do hry, keď sú znovu nastavené.

Guľa na rade je guľa, ktorú môže hráč legálne zasiahnuť ako prvú hracou guľou, alebo ktorá môže byť legitímne potopená.

Nahlásená guľa je guľa, ktorú hráč na rade deklaruje alebo naznačí rozhodcovi, že ju mieni zasiahnuť ako prvú.

„Free ball“ je guľa, ktorú hráč nominuje ako guľu na rade po tom, ako sa ocitol v snookeri v dôsledku faulu.

Vyrazená guľa zo stola je guľa, ktorá sa zastaví mimo hracej plochy alebo mimo diery, alebo ak bola zdvihnutá hráčom na rade, zatiaľ čo bola ešte v hre.

Faul je akékoľvek porušenie pravidiel.

V snookeri je hracia guľa považovaná za „v snookeri“, ak je priamy strk na guľu na rade úplne alebo čiastočne blokovaný inou guľou, ktorá nie je na rade. Ak však existuje možnosť zasiahnuť guľu na rade z oboch krajných strán, pričom do cesty nezasahuje guľa, ktorá nie je na rade, hracia guľa nie je v snookeri.

Ak je hracia guľa v ruke, je považovaná za „v snookeri“ vtedy, keď je blokovaná ako je uvedené vyššie, a to z každej možnej pozície na alebo vo vnútri „D“. Ak sú na ceste viac ako jedna guľa, ktorá nie je na rade, tá, ktorá je najbližšie k hracej guli, sa považuje za „snookerovaciu guľu“. Ak sú viaceré blokujúce gule rovnako vzdialené od hracej gule, všetky sa považujú za efektívne blokujúce gule. V prípade, že je guľou na rade červená a hracia guľa je blokovaná rôznymi guľami na rôzne červené, žiadna z týchto gulí sa nepovažuje za efektívnu snookerovaciu guľu.

Hráč je považovaný za „v snookeri“, ak sa hracia guľa nachádza v tejto situácii podľa vyššie uvedených pravidiel. Mantinel však nemôže spôsobovať snookeri; ak čelo mantinelu blokuje hraciu guľu a je bližšie než iná blokujúca guľa, ktorá nie je na rade, guľa nie je v snookeri.

Obsadený bod je definovaný ako bod, na ktorý nemožno umiestniť guľu bez toho, aby sa dotýkala inej gule.

Tlačený strk (push stroke) nastane, ak špička tága zostane v kontakte s hracou guľou po tom, ako sa začala pohybovať, alebo ak sa hracia guľa dotkne hranej gule, s výnimkou situácie, keď sa gule takmer dotýkajú a hracia guľa zasiahne len okraj hranej gule – vtedy sa to nepovažuje za tlačený strk.

Skok (jump shot) sa uskutoční, keď hracia guľa preskočí časť hranej gule, či už sa jej dotkla alebo nie, s výnimkou situácií, keď hracia guľa najprv zasiahne jednu hranú guľu a potom preskočí cez inú, alebo keď po zasiahnutí hranej gule preskočí po odraze od mantinelu alebo inej gule.

Minutie (miss) nastáva, keď hracia guľa netrafí ako prvú guľu na rade a rozhodca usúdi, že hráč nevyvinul dostatočné úsilie na to, aby túto guľu zasiahol.

 

Hra

Popis: Snooker je hra, ktorú môžu hrať dvaja alebo viacerí hráči, buď jednotlivo, alebo v skupinách. Podstata hry spočíva v tom, že každý hráč používa tú istú bielu hraciu guľu spolu s dvadsiatimi jednou hranou guľou, z ktorých pätnásť sú červené, ktoré sú ohodnotené na jeden bod, a šesť farebných gulí, ktoré majú rôzne hodnoty: žltá za 2 body, zelená za 3 body, hnedá za 4 body, modrá za 5 bodov, ružová za 6 bodov a čierna za 7 bodov. Bodované strky hráča, keď je na rade, zahŕňajú strky, pri ktorých sa striedavo potápajú červené a farebné gule, až kým nie sú všetky červené mimo stola. Potom hráč pokračuje potápaním farebných gulí v vzostupnom poradí podľa ich bodovej hodnoty. Body pridelené za tieto bodované strky sa pripisujú na konto hráča, ktorý je na rade, zatiaľ čo trestné body za fauly sa pripisujú na konto súperovi.

Taktika, ktorú hráči používajú počas celého framu, zahŕňa ponechanie hracej gule za guľou, ktorá nie je na rade, aby sa vytvorila situácia snookera pre nasledujúceho hráča. Ak hráč alebo skupina zaostáva o viac bodov, než je možné získať s guľami na stole, prioritou hráčov je zahrávanie snookerov v presvedčení, že získajú body z faulov. Víťazom framu sa stáva skupina alebo hráč, ktorý dosiahne najvyšší bodový zisk, alebo ten, ktorému súper vzdal frame, alebo ten, ktorému bol frame prisúdený podľa sekcie 3, pravidla 14(c) alebo sekcie 4, pravidla 2. Víťazom setu sa stáva skupina alebo hráč, ktorý vyhrá väčšinu framov, alebo požadovaný počet framov, ktorý nahrá najvyšší súčet bodov, ak sa hrá na celkový bodový zisk, alebo ktorému je set prisúdený podľa sekcie 4, pravidla 2. Nakoniec víťazom zápasu je hráč alebo skupina, ktorá vyhrá väčšinu setov, alebo ak sa hrá na celkový bodový zisk, tá, ktorá nahrá najvyšší súčet bodov.

Rozostavenie gulí: Pri začiatku každého framu je hracia guľa umiestnená v ruke a hrané gule sú na stole rozostavené nasledujúcim spôsobom: červené gule tvoria zopätý rovnostranný trojuholník, pričom vrchná červená guľa je umiestnená na dlhej osi stolu nad pyramídovým bodom, tak blízko k ružovej guľi, ako je to možné, bez toho, aby sa dotýkala. Základňa trojuholníka je bližšie k hornému mantinelu a je s ním rovnobežná. Žltá guľa je umiestnená v pravom rohu "D", zelená guľa v ľavom rohu "D", hnedá guľa je umiestnená v strede rozstrelovej čiary, modrá guľa na stredovom bode, ružová guľa na pyramídovom bode a čierna guľa na čiernom bode.

Po začatí framu môže byť guľa v hre očistená iba rozhodcom, a to na základe odôvodneného požiadavku hráča na rade. Predtým, než je guľa zdvihnutá kvôli očisteniu, musí byť jej pozícia, ak nie je na bode, označená vhodným zariadením. Zariadenie na označovanie pozície gule, ktorá je čistená, sa považuje a má hodnotu ako táto guľa až do momentu, keď je očistená a vrátená na stôl. Ak sa ktokoľvek okrem hráča na rade dotkne alebo posunie takéto zariadenie, bude penalizovaný rovnako, akoby bol hráčom na rade, pričom sa nemení poradie v hre. Ak je to potrebné, rozhodca vráti toto zariadenie alebo guľu na jej pozíciu, aj keď bola zdvihnutá zo stola.

Spôsob hry: Hráči si určia poradie v hre losovaním alebo iným vzájomne dohodnutým spôsobom. Takto určené poradie sa počas framu nemení, okrem prípadov, kedy je hráč požiadaný o znovu zahratie strku po faule. Hráči alebo skupiny sa striedajú pri odohrávaní prvých strkov vo framoch počas celého setu. Prvý hráč odohráva z ruky, pričom frame sa začína, keď je hracia guľa položená na stôl a je zasiahnutá špičkou tága pri odohrávaní strku alebo pri mierení na hraciu guľu. Ak má byť strk považovaný za regulárny, nesmie dôjsť k žiadnemu z priestupkov popísaných nižšie v pravidle 12, postihy. Pokiaľ nie sú všetky červené gule mimo stola, pri každom prvom strku hráčovho radu je na rade červená guľa alebo „free ball“ nahlásená ako červená, a hráč získa body za každú potopenú červenú alebo „free ball“ nominovanú ako červenú guľu v tomto strku.

Ak je potopená červená guľa alebo „free ball“ nahlásená ako červená, ten istý hráč pokračuje v nasledujúcom strku a nasledujúca guľa na rade je farebná guľa podľa výberu hráča, ktorej hodnota, ak je potopená, sa pripisuje na jeho konto a guľa je následne nastavená späť na stôl. Nábeh pokračuje striedavo potápaním červených a farebných gulí, až kým nie sú červené gule mimo stola, pričom farebné gule sa stávajú guľami na rade v vzostupnom poradí podľa ich bodovej hodnoty. Keď je nasledujúca guľa potopená, zostáva mimo stola, okrem pravidiel uvedených nižšie. Ak červené gule spadnú do diery alebo sú vyrazené zo stola, nie sú znovu vrátené na stôl bez ohľadu na to, či hráč mohol takýmto faulom získať výhodu. Výnimky z tohto pravidla sú uvedené v sekcii 3, pravidlá 2(b)(ii), 9, 14(f), 14(h) a 15.

Ak hráč na rade neboduje alebo sa dopustí faulu, jeho rad sa končí a nasledujúci hráč hrá z pozície, kde sa hracia guľa zastavila, alebo z ruky, ak je hracia guľa mimo stola.

Koniec framu, setu alebo zápasu: Ak ostala iba čierna guľa, nasledujúce prvé skórovanie alebo faul ukončuje frame, s výnimkou situácie, kedy sú splnené obe podmienky: skóre je rovnaké a celkový bodový zisk nie je relevantný. Ak sú splnené tieto podmienky, čierna guľa je nastavená na stôl, hráči si losovaním určia poradie a nasledujúci hráč odohráva z ruky. Nasledujúce bodovanie alebo faul potom ukončuje frame.

Ak je víťaz setu alebo zápasu určovaný podľa celkového bodového zisku a tento je rovnaký na konci posledného framu, hráči sa v tomto frame riadia procedúrou „prenastavenie čiernej“, ktorá bola popísaná vyššie.

Odohrávanie z ruky: Pri odohrávaní gule z ruky musí byť hracia guľa odohrávaná z pozície na alebo vnútri „D“, avšak môže byť zahraná ktorýmkoľvek smerom. Rozhodca sa na požiadanie musí vyjadriť, či je hracia guľa správne položená, to znamená, či nie je nastavená mimo „D“. Ak sa špička tága dotkne hracej gule pri jej nastavovaní a rozhodca je presvedčený, že hráč sa nepokúšal odohrávať strk, hracia guľa sa nedostáva do hry.

Zasiahnutie dvoch gulí súčasne: Dve gule, okrem dvoch červených alebo „free ball“ a gule na rade, nesmú byť súčasne zasiahnuté pri prvom dotyku s hracou guľou.

Nastavovanie farebných gulí: Ktorákoľvek farebná guľa, ktorá spadla do diery alebo bola vyrazená zo stola, je pred tým, než je zahratý nasledujúci strk, nastavovaná na stôl až kým nie je finálne potopená. Hráč nenesie zodpovednosť za akúkoľvek chybu rozhodcu pri nesprávnom nastavení gule na stôl. Ak je farebná guľa chybne nastavená po tom, ako bola potopená vo vzostupnom poradí, bude odstránená zo stola bez postihu a hra bude pokračovať.

Ak je zahratý strk po nesprávnom nastavení gule alebo gulí, tieto gule budú považované za správne nastavené pri ďalších strkoch. Akákoľvek farebná guľa, ktorá je nesprávne mimo stola, bude nastavená na stôl bez udelenia postihu, ak bol tento stav objavený po predošlom nevšimnutí, alebo s udelením postihu, ak hráč na rade hral predtým, než mohol rozhodca vykonať nastavenie.

Ak má byť farebná guľa nastavená na stôl a jej vlastný bod je obsadený, bude položená na voľný bod gule s najvyššou bodovou hodnotou. Ak je potrebné nastaviť viac než jednu farebnú guľu a ich vlastné body sú obsadené, prednosť pri nastavovaní má guľa s najvyššou bodovou hodnotou. V prípade, že sú obsadené všetky body, farebná guľa bude položená čo najbližšie k svojmu bodu, medzi tento bod a najbližšiu časť horného mantinelu. V prípade ružovej a čiernej gule, ak sú obsadené všetky body a nie je voľné miesto medzi príslušným bodom a najbližšou časťou horného mantinelu, farebná guľa bude položená čo najbližšie k svojmu bodu na stredovej línii stola pod jej bodom. Vo všetkých prípadoch sa guľa pri nastavení na stôl nesmie dotýkať inej gule a správne nastavenie farebnej gule musí byť vykonané tak, aby bola guľa ručne položená na bod, ktorý určuje pravidlo.

Dotýkajúce sa gule (Touching ball): Ak sa hracia guľa zastaví a dotýka sa inej gule alebo gulí, ktoré sú alebo môžu byť na rade, rozhodca ohlási „TOUCHING BALL“ a označí guľu alebo gule, ktorých sa hracia guľa dotýka. Ak rozhodca zahlási „Touching ball“, hráč na rade musí odohrávať hraciu guľu preč od tejto gule bez toho, aby sa táto guľa pohla, inak je to považované za tlačený strk. Ak hráč na rade nespôsobil pohnutie hranej gule, nebude udelený postih, ak ide o guľu na rade, ak guľa môže byť na rade a hráč ju deklaroval ako guľu na rade, alebo ak hráč na rade deklaruje a zasiahne ako prvú inú guľu, ktorá mohla byť na rade.

Ak hracia guľa zastaví tak, že sa dotýka alebo takmer dotýka gule, ktorá nie je na rade, rozhodca, ak je opýtaný, odpovie „ÁNO“ alebo „NIE“. Hráč na rade musí hrať od nej bez toho, aby ju pohol, pričom musí zasiahnuť ako prvú guľu, ktorá je na rade. Ak sa hracia guľa zároveň dotýka gule, ktorá je na rade aj gule, ktorá nie je na rade, rozhodca označí ako dotýkajúcu sa iba guľu, ktorá je na rade. Hráč na rade má právo pýtať sa rozhodcu, či sa hracia guľa dotýka aj gule, ktorá nie je na rade.

Ak rozhodca usúdi, že pohyb gule, ktorá sa dotýkala hracej gule, v momente odohrávania nebol spôsobený hráčom v nábehu, tak nezahlási faul. Ak sa stojaca hraná guľa pri kontrole rozhodcom nedotýkala hracej gule a neskôr, pred zahratím strku, sa hracej gule dotýka, rozhodca k svojej spokojnosti takéto gule prenastaví.

Guľa na kraji diery: Ak guľa spadne do diery bez toho, aby bola zasiahnutá inou guľou a nebola súčasťou prebiehajúceho strku, bude vrátená na stôl a hráčovi budú pripísané nahraté body. Ak by bola zasiahnutá ktoroukoľvek guľou v strku, bez toho, aby boli porušené pravidlá, všetky gule budú vrátené na pôvodné miesto a ten istý hráč na rade, podľa svojho uváženia, znovu odohrá ten istý strk, alebo sa môže rozhodnúť zahrať iný strk. Ak bol zahratý faul, hráč na rade bude penalizovaný predpísaným postihom, všetky gule sú vrátené na pôvodné miesto a nasledujúci hráč má obvyklé možnosti po faule.

Ak guľa chvíľu balansuje na okraji diery a potom do nej spadne, považuje sa za guľu v diere a nie je vrátená na stôl.

V snookeri po faule: Ak je hracia guľa v snookeri po faule, rozhodca ohlási „FREE BALL“. Ak sa hráč, ktorý nasleduje v rade, rozhodne hrať nasledujúci strk, môže nahlásiť ktorúkoľvek guľu ako guľu na rade, a akákoľvek nahlásená guľa bude považovaná a získa hodnotu ako guľa na rade, okrem toho, že v prípade, že je potopená, bude znovu nastavená na stôl.

Za faul sa považuje situácia, ak hracia guľa nezasiahne ako prvú nahlásenú guľu, alebo ak nahlásenú guľu zasiahne súčasne s guľou na rade. Ďalej, ak je v snookeri na všetky červené alebo na guľu na rade guľou, ktorá bola nahlásená ako „free ball“, platí to okrem prípadu, keď na stole zostáva iba ružová a čierna hracia guľa. Ak je „free ball“ potopená, bude nastavená na stôl a hodnota guľe na rade sa pripíše k hráčovmu skóre.

Ak je potopená guľa na rade po tom, ako bola ako prvá alebo súčasne s guľou na rade, zasiahnutá nahlásená guľa, k hráčovmu skóre sa pripíšu body za guľu na rade a táto guľa ostáva mimo stola. Ak sú súčasne potopené guľa na rade aj nahlásená guľa, hráčovi sa pripíše skóre iba za guľu na rade, okrem prípadu, že to bola červená, kedy sa hráčovi pripíšu body za každú potopenú guľu. „Free ball“ guľa je nastavená na stôl a guľa na rade zostáva mimo stola. Ak je chybujúci hráč požiadaný o znovu odohratie strku, „free ball“ stráca platnosť.

Fauly: Ak je spôsobený faul, rozhodca okamžite zahlási „FAUL“. Pokiaľ hráč na rade neodohral strk, jeho rad okamžite končí a rozhodca ohlási postih. Ak bol strk odohratý, rozhodca počká na ukončenie strku a potom ohlási postih. Ak faul nie je udelený rozhodcom a ani nie je úspešne požadovaný hráčom, ktorý nie je na rade, predtým, než je odohratý nasledujúci strk, je odpustený. Akákoľvek farba, ktorá nie je správne nastavená, ostane tam, kde je, okrem prípadu, že je mimo stola, kedy bude správne nastavená.

Všetky body nahraté v nábehu pred tým, než bol prisúdený faul, sú pripočítané, avšak hráč na rade nedostane body za žiadnu potopenú guľu pri strku, v ktorom bol hlásený faul. Nasledujúci strk sa hrá z pozície, kde sa hracia guľa zastavila, alebo ak je hracia guľa mimo stola, tak sa hrá „z ruky“. Ak je pri jednom strku spôsobených viac faulov, počíta sa postih s najvyššou hodnotou. Hráč, ktorý sa dopustil faulu, dostane postih stanovený podľa nižšie uvedeného pravidla a musí odohrať nasledujúci strk, ak je o to požiadaný nasledujúcim hráčom.

Postihy: Po všetkých fauloch nasleduje postih vo výške 4 bodov, pokiaľ nie je predpísaný vyšší postih podľa nižšie uvedených odsekov. Postihy sú stanovené nasledovne: ak hráč zasiahnutím hracej gule spôsobí faul, bude mu uložený postih vo výške hodnoty gule na rade. Taktiež sa postih uplatňuje pri zasiahnutí hracej gule viac než jeden krát, pri odohratí strku, ak sú obe nohy mimo podlahy, pri hraní mimo poradia, pri nesprávnom odohraní „gule v ruke“, vrátane zahajujúceho strku, v prípade, že hracia guľa minie všetky hrané gule, alebo ak hracia guľa spadne do diery, či pri zahraní snookeru za „free ball“, zahraní skoku, hraní s neštandardným tágom, alebo pri porade s partnerom v rozpore so sekciou 3, pravidlom 17(e).

Hodnota gule na rade alebo zúčastnenej gule, ktorákoľvek je vyššia, sa uplatňuje, ak hráč hrá, keď ktorákoľvek guľa nie je v pokoji, ak hrá predtým, než rozhodca dokončil nastavovanie farebnej gule na stôl, ak guľa, ktorá nie je na rade, spadne do diery, ak hracia guľa zasiahne ako prvú guľu, ktorá nie je na rade, pri zahraní tlačeného strku alebo pri dotknutí sa gule v hre, okrem dotknutia sa hracej gule špičkou tága pri odohrávaní strku, alebo pri spôsobení vyrazenia gule zo stola.

Postih vo výške sedem bodov je udelený, ak hráč v nábehu použije guľu mimo hry na akýkoľvek účel, použije akýkoľvek predmet na meranie medzier alebo vzdialenosti, zahrá červené alebo „free ball“ a červenú v po sebe nasledujúcich strkoch, po začatí framu použije akúkoľvek guľu mimo bielej ako hraciu guľu pri odohraní strku, nenahlási guľu na rade po tom, ako bol o to požiadaný rozhodcom, alebo ak sa dopustí faulu po potopení červenej, alebo „free ball“, nahlásenej ako červenú, predtým, než nahlási farbu.

Opätovné odohranie: Pokiaľ hráč požiadal protihráča o opätovné odohranie po faule, nemôže už túto žiadosť stiahnuť späť. Chybujúci hráč, ktorý bol požiadaný o opätovné odohratie, má právo zmeniť názor ohľadom výberu strku, ktorý bude hrať, ako aj výberu gule na rade, ktorú sa pokúsi zasiahnuť. Taktiež má právo na pridelenie bodov za guľu alebo gule, ktoré potopí.

Foul and a Miss (faul a minutie): Hráč na rade by sa mal snažiť zasiahnuť guľu na rade podľa svojich najlepších schopností. Ak rozhodca usúdi, že toto pravidlo nebolo dodržané, zahlási „FOUL AND A MISS“, okrem prípadu, že na stole ostala iba čierna guľa, alebo situácie, kedy nie je možné zasiahnuť guľu na rade. V druhom prípade musí rozhodca posúdiť, či sa hráč na rade pokúša zasiahnuť guľu na rade hraním priamo alebo nepriamo smerom ku guli na rade s dostatočnou silou, aby bola zasiahnutá guľa na rade a nie brániace gule.

Po ohlásení „Foul and a Miss“ môže nasledujúci hráč podľa svojho uváženia požiadať chybujúceho hráča, aby hral znovu z pozície, ktorá ostala na stole, alebo z pôvodnej pozície, pričom v druhom prípade guľa na rade ostáva rovnaká, aká bola pred posledným strkom. Pokiaľ sa hráčovi na rade nepodarí zasiahnuť ako prvú guľu na rade a existuje voľná priama cesta na ktorúkoľvek časť gule, ktorá je alebo mohla byť na rade, rozhodca zahlási „Foul and a Miss“.

Po ohlásení „miss“ musí rozhodca upozorniť chybujúceho hráča, že tretí neúspech bude mať za následok prisúdenie framu v prospech jeho súpera. Ak hracia guľa bola vrátená na pôvodné miesto po zahlásení „miss“, rozhodca skonzultuje jej pozíciu s nasledujúcim a chybujúcim hráčom, pričom konečné rozhodnutie zostáva na rozhodcovi. V prípade, že sa počas konzultácie dotkne niektorý hráč ktorejkoľvek gule v hre, bude penalizovaný ako keby bol hráčom na rade, pričom poradie v hre sa nezmení.

Guľa pohnutá inak, ako hráčom na rade: Ak je guľa pohnutá alebo narušený jej pohyb bez pričinenia hráča na rade, rozhodca ju prenastaví na miesto, kde si myslí, že guľa bola alebo kde by skočila. Toto pravidlo platí aj v prípadoch, keď akákoľvek osoba, mimo partnera hráča na rade, alebo akákoľvek iná udalosť spôsobí, že hráč na rade pohne guľou. Žiadny hráč nie je penalizovaný za narušenie gulí rozhodcom.

Patové postavenie: Ak sa rozhodca domnieva, že nastalo patové postavenie, alebo sa k nemu hra blíži, ponúkne hráčom okamžitú možnosť opakovania framu. V prípade námietok zo strany hráčov, rozhodca by mal nechať pokračovať hru, s podmienkou, že situácia sa musí zmeniť do lehoty určenej rozhodcom, obvykle po troch ďalších strkoch každou stranou. Ak situácia ostane nezmenená aj po uplynutí určenej lehoty, rozhodca vynuluje skóre a znovu nastaví gule ako na začiatku framu, pričom úvodný strk znova odohráva ten istý hráč a zachová sa rovnaké poradie v hre.

Snooker pre štyroch hráčov: V prípade hry pre štyroch hráčov sa strany menia pri otváraniach framov a poradie hry sa určuje pri začiatku každého framu, pričom sa musí dodržiavať počas celého framového zápasu. Hráči majú možnosť meniť poradie v hre na začiatku každého nového framu. Ak je po zahraní faulu požadované znovu zahratie, hráč, ktorý sa dopustil faulu, hrá znovu, aj keď sa dopustil faulu mimo poradia, pričom pôvodné poradie v hre sa zachováva, čo môže viesť k strate radu partnera chybujúceho hráča.

Ak frame skončí remízou, uplatňuje sa sekcia 3, pravidlo 4. Ak je potrebné prenastaviť čiernu guľu, pár, ktorý hrá prvý strk, má na výber, ktorý hráč bude hrať prvý strk, pričom poradie hry sa následne musí zachovávať ako vo frame. Partneri sa môžu radiť počas frame, avšak nie pokiaľ je jeden z nich hráčom na rade a je pri stole, ani po prvom strku hráča na rade až do skončenia jeho nábehu.

Používanie doplnkového príslušenstva: Hráč na rade je zodpovedný za umiestnenie a odstránenie akéhokoľvek doplnkového príslušenstva, ktoré môže pri hre použiť. Hráč na rade je zodpovedný za všetky predmety, vrátane podpôr a predĺžení, ktoré si priniesol k stolu, či už sú vlastné alebo požičané, okrem požičania od rozhodcu, a bude penalizovaný za akýkoľvek faul spôsobený ich použitím. Hráč na rade však nie je zodpovedný za príslušenstvo, ktoré sa bežne nachádza pri stole a bolo dodané inou stranou, vrátane rozhodcu. Ak sa takéto príslušenstvo ukáže ako defektné a spôsobí, že hráč na rade sa dotkne gule alebo gulí, faul nebude hlásený. Ak je to potrebné, rozhodca prenastaví gule v súlade s pravidlom 15 a hráč na rade môže bez postihu pokračovať v hre.

Interpretácia: Všetky časti týchto pravidiel a definícií používajú slová implikujúce mužské pohlavie aj pre ženské pohlavie. Okolnosti si môžu vyžadovať prispôsobenie aplikácie týchto pravidiel pre osoby s hendikepmi. Napríklad sekcia 3, pravidlo 12 (a)(ii) nemôže byť aplikované na hráčov na kolieskových vozíkoch a ak hráč nie je schopný rozlíšiť farby, ako napríklad červenú a zelenú, rozhodca mu požiadaní povedá farbu gule. V zápasoch bez rozhodcu, ako sú spoločenské hry, je za neho považovaný protihráč alebo proti hrajúca skupina.

 

Hráči

Správanie: V prípade, že hráč berie neobvykle veľa času na strk alebo pri jeho výbere, alebo ak jeho chovanie rozhodca posúdi ako zámerne či sústavne neférové, prípadne ak ide o iné nedžentlmenské správanie, alebo ak hráč odmieta pokračovať vo frame, rozhodca má povinnosť zasiahnuť. Môže buď varovať hráča, že v prípade opakovania takéhoto chovania bude frame prisúdený jeho protihráčovi, alebo prisúdiť frame jeho protihráčovi. V prípade hrubého chovania môže rozhodca rozhodnúť o prisúdení celého setu protihráčovi. Ak rozhodca varoval hráča a ten sa dopustí akéhokoľvek vyššie uvedeného chovania, musí buď prisúdiť frame jeho protihráčovi, alebo v prípade ďalšieho hrubého chovania prisúdiť celú hru. Ak rozhodca prisúdil frame hráčovmu protihráčovi, ak sa opakuje akékoľvek vyššie zmieňované chovanie, rozhodca musí prisúdiť celú hru protihráčovi. Rozhodnutia rozhodcu týkajúce sa prisúdenia frame alebo hry protihráčovi sú konečné a nie je možné sa voči nim odvolať.

Postihy: Ak je frame odobratý podľa tejto sekcie, chybujúci hráč stratí frame a všetky nahraté body. Nechybujúci hráč získa body ekvivalentné hodnote gulí zostávajúcich na stole, pričom červená guľa sa počíta za osem bodov a akákoľvek farebná guľa, ktorá je mimo stola, sa započíta, akoby bola nastavená na stole. V prípade straty setu podľa tejto sekcie chybujúci hráč stratí prebiehajúci frame a naviac stratí požadovaný počet neodohratých framov, ktoré sú potrebné na dohratie zápasu, ak sú relevantné, alebo stratí zostávajúce framy, pričom každý z nich bude ohodnotený 147 bodmi, ak sa hrá na celkový bodový zisk.

Hráč, ktorý nie je na rade: Hráč, ktorý nie je na rade, by sa mal vyvarovať státiu alebo pohybu v zornom poli hráča na rade. Môže sedieť alebo stáť v primeranej vzdialenosti od stola.

Absencia: V prípade absencie v miestnosti môže hráč, ktorý nie je na rade, menovať zástupcu, ktorý bude dozerať na jeho záujmy a v prípade potreby nárokovať fauly. Toto menovanie musí byť oznámené rozhodcovi pred odchodom.

Vzdanie sa: Hráč sa môže vzdať len vtedy, keď je na rade. Protihráč má právo akceptovať alebo odmietnuť toto vzdanie sa, pričom vzdať sa stáva neplatným, ak sa protihráč rozhodne pokračovať. Ak sa hrá na celkový bodový zisk a hráč sa vzdá framu, hodnota gulí zostávajúcich na stole sa pripočíta k skóre druhej skupiny, pričom červená guľa sa počíta za osem bodov a akákoľvek farebná guľa mimo stola sa započíta, ako keby bola nastavená na stole. Hráč nesmie vzdať frame v žiadnom zápase, pokiaľ nepotrebuje zahrať snooker. Akékoľvek porušenie tohto pravidla sa považuje za nedžentlmenské chovanie voči hráčovi.

 

Úradníci

Rozhodca
Rozhodca má výhradnú právomoc pri posudzovaní športového a nešportového správania. Pri rozhodovaní o situáciách, ktoré nie sú konkrétne popísané, nemá obmedzenia, a je zodpovedný za správne vedenie hry v súlade s platnými pravidlami. Ak rozhodca zistí porušenie týchto pravidiel, zasiahne a oznámi hráčovi farbu gule, ak je o to požiadaný. Rovnako má povinnosť očistiť akúkoľvek guľu na základe odôvodneného požiadavku hráča.

Na druhej strane, rozhodca nesmie odpovedať na otázky, ktoré nie sú schválené v pravidlách, ani naznačovať hráčovi, že sa chystá dopustiť faulu. Rozhodca taktiež nemôže poskytovať rady ani názory týkajúce sa bodov ovplyvňujúcich hru, a nemôže reagovať na otázky ohľadom rozdielu v skóre.

V prípade, že rozhodca nepostrehne nejaký incident, môže podľa vlastného uváženia zohľadniť svedectvo zapisovateľa, iných úradníkov alebo divákov, ktorí sú na najlepšom mieste na pozorovanie. Taktiež si môže pozrieť foto alebo video záznam incidentu, ktorý mu môže pomôcť pri rozhodovaní o danom incidente.

Zapisovateľ
Zapisovateľ má za úlohu udržiavať skóre na tabuli a asistovať rozhodcovi pri jeho povinnostiach. V prípade potreby môže tiež plniť úlohy kronikára.

Kronikár
Kronikár zaznamenáva každý odohratý strk, vrátane faulov, ak je to relevantné, a taktiež sleduje skóre jednotlivých hráčov alebo skupín. Zaznamenáva aj celkové nábehy.

Asistencia úradníkov
Na požiadanie hráča na rade má rozhodca alebo zapisovateľ povolenie premiestniť alebo pridržať akékoľvek osvetlenie, ktoré prekáža hráčovi pri odohrávaní strku. Rovnako je dovolené, aby rozhodca alebo zapisovateľ, v závislosti od okolností, poskytli potrebnú pomoc hendikepovaným hráčom.