Nenašli ste odpoveď? Kontaktujte nás na: biliard@biliard.sk

Pravidlá turnajový pool

  1. Pravidlá pre turnajové hry

Nasledujúce pravidlá sa vzťahujú na priebeh hry, hodnotenie, prácu činovníkov a zodpovednosti počas turnajov. Tieto pravidlá sú súčasťou Všeobecných herných pravidiel a platia pre všetky hry, či už ide o oficiálny turnaj alebo nie. Pravidlá sú univerzálne a vzťahujú sa na všetkých hráčov a tímy.

1.1 Zodpovednosť hráčov

Hráči sú zodpovední za znalosť pravidiel, časového harmonogramu a ďalších ustanovení turnaja. Organizátori majú povinnosť zabezpečiť, aby boli informácie k dispozícii, no konečná zodpovednosť je na hráčovi. Hráč nemôže žiadať nápravu, ak tieto informácie neboli poskytnuté. Znalosť pravidiel a schopnosť vyhodnotiť situácie je na hráčovi.

1.2 Prijatie vybavenia

Pred začiatkom hry musia hráči skontrolovať, či je vybavenie v súlade s pravidlami. Po začiatku hry už vybavenie nemožno spochybňovať, pokiaľ s tým nesúhlasí aj súper a organizátori.

1.3 Použitie výbavy

Hráči nesmú používať vybavenie a materiály nevhodným spôsobom. Napríklad, nádobky s púdrom, krieda ani iné predmety nesmú byť použité na zväčšenie výšky pomocných tág. Gule mimo hry nesmú byť použité na meranie vzdialeností (s výnimkou stanovenia víťaza rozstrelu).

1.4 Obmedzenia v používaní výbavy

Hráči môžu používať kriedu, púder a tága podľa potreby, no organizátori môžu obmedziť ich použitie, ak sa hráč správa rušivo. Napríklad, môže byť zakázané používanie červenej kriedy na zelenom plátne alebo hlučných pomocných tág.

1.5 Označenie stola

Gule sa na stôl stavajú pomocou trojuholníka. Každý stôl a trojuholník musia byť označené, aby sa zabezpečilo presné a rovnaké rozostavenie gulí počas celého turnaja. Na stole musia byť tenkými čiarami označené vonkajšie obrysy trojuholníka (na dosiahnutie presného a stáleho rozostavenia gulí a na overovanie polôh), pozdĺžna línia (na dosiahnutie presného, nového, rozostavenia gulí) a čelná čiara (na rozlíšenie, či guľa leží vo vnútri, alebo mimo čelného poľa. Tiež je potrebné vyznačiť čelný, stredný a zadný bod, buď znamienkom „+“, alebo bežnými značkami. Ak to nie je potrebné, stredný a čelný bod sa nemusia vyznačovať.

1.6 Úradné posúdenie

Rozhodca každého turnaja má právo zasahovať do záležitostí týkajúcich sa pravidiel a smerníc pre daný turnaj. Týka sa to napríklad oblečenia, platby štartovného, návratu štartovného, zmeny časového plánu a pokynov pre ďalšie skupiny. Pre schválenie turnaja pod hlavičkou WPA, EPBF alebo národných zväzov je nutné splniť určité podmienky, najmä ohľadom záruk na výhry a celkovú úroveň turnaja.

1.7 Oneskorenie začiatku

Hráč musí byť pripravený nastúpiť do 15 minút od plánovaného začiatku zápasu, inak súper automaticky získa víťazstvo bez boja. Ak hráč mešká, je diskvalifikovaný, a jeho výsledky sa anulujú. Pre súťaže družstiev platia špecifické pravidlá, ktoré stanovuje organizátor.

1.8 Žiadne cvičenie počas hry

Počas zápasu nie je povolené cvičiť. Ak hráč zahrá nepatričný strk mimo partie, považuje sa to za faul. Toto pravidlo sa vzťahuje na všetky stoly v herni. Partia začína prvým rozstrelom a končí potopením poslednej gule. Neoprávnené cvičné strky sú považované za nešportové správanie.

1.9 Žiadna pomoc počas hry

Hráčovi je zakázané žiadať radu od prizerajúcich sa. Ak ju dostane, stráca hru. Ktokoľvek, kto ponúka nevyžiadanú radu, je považovaný za nežiaduci na turnaji. V niektorých hrách, ako je 14/1, je strata hry hodnotená ako úmyselný faul.

1.10 Opustenie stola

Hráč musí prestať hrať hneď po skončení svojho nábehu. Ak tak neurobí, stráca hru. Výnimkou je hra 14/1, kde sa toto správanie považuje za vedomý faul.

1.11 Pomalá hra

Ak rozhodca usúdi, že hráč svojou pomalou hrou neprimerane zdržuje priebeh turnaja alebo partie, môže hráča varovať a podľa vlastného uváženia stanoviť časový limit 45 sekúnd na každý strk, pričom sa tento limit bude vzťahovať na oboch hráčov. Ak hráč prekročí stanovený limit, bude to považované za faul a jeho súper bude pokračovať v hre podľa aktuálnych pravidiel.

Časový limit na hráčov nábeh začína plynúť po dokončení predchádzajúceho strku a končí, keď sa biela guľa dotkne kože tága. Čas, počas ktorého sa gule pohybujú po stole, sa do limitu nezapočítava. Ak hráč upravuje polohu gulí na stole, čas začne plynúť, keď sú všetky gule správne umiestnené alebo znovu nasadené na stôl. Desať sekúnd pred uplynutím časového limitu rozhodca ohlási varovanie slovom "time" (čas). Ak hráč prekročí stanovený čas, dôjde k faulu a jeho súper prevezme hru.

Ak dôjde k chybe na strane časomerača, napríklad k oneskorenému meraniu času, hráčovi sa prizná výhoda oneskoreného začiatku. Zodpovednosť za dodržanie časového limitu je na rozhodcovi, ktorý musí zabezpečiť, aby nebol prekročený 45-sekundový limit. Rozhodca musí presne v sekunde prekročenia limitu ohlásiť "faul." Čas sa začína počítať v momente, keď biela guľa opustí ruku rozhodcu.

1.12 Dočasné zastavenie hry

Ak hráč uskutoční strk počas prerušenia hry, automaticky stráca partiu. Oznámenie o prerušení je dostatočným upozornením pre hráča.

1.13 Prestávka v hre ("time out")

Hráč si môže vziať prestávku počas svojho ťahu alebo medzi sadami. Prestávka je limitovaná na 5 minút v každej partii. Pri hrách v sadách môže hráč využiť prestávku len v poslednej sade.

1.14 Vzdanie sa

Pokiaľ sa hráč vzdá, stráca partiu. Ak hráč rozšroubuje svoje tágo počas hry, považuje sa to za vzdanie sa (Zabalenie jednodielneho tága má rovnaký význam, ako rozšroubovanie dvojdielneho tága.). Ak nechce vzdať, ale plánuje len výmenu špičky tága, musí o tom informovať rozhodcu.

1.15 Vyhodnotenie prerušených hier

Hry, ktoré boli prerušené z akéhokoľvek dôvodu uvedeného v týchto pravidlách, sa nemôžu zahrnúť do oficiálneho vyhodnotenia alebo štatistík turnaja. Nezáleží pritom na tom, či pred prerušením už došlo k nejakému vyhodnoteniu. V rámci oficiálneho vyhodnotenia sa nebudú udeľovať žiadne body, s výnimkou poznámok pre jednotlivých hráčov, kde sa zaznamená "W(F)" (víťaz) alebo "L(F)" (porazený). Hra, ktorá bola ukončená z dôvodu diskvalifikácie, sa taktiež považuje za prerušenú podľa tohto pravidla. Ak však hráč dosiahne vysokú sériu bodov alebo podobný úspech v partii, ktorú preruší jeho súper, tento výsledok sa započíta na účely stanovenia odmeny alebo výhry.

1.16 Hra bez rozhodcu

Ak nie je k dispozícii rozhodca, jeho úlohu preberá hráč, ktorý sa práve nenachádza pri stole. V prípade hry bez rozhodcu sa neuplatňujú pravidlá o časovom limite, nešportovom správaní a vzdaní hry. (Pravidlo 1.16 sa v Európe nepoužíva.)

1.16.1 Fauly s bielou guľou

Ak rozhodca vedie hru, je faulom dotknúť sa akejkoľvek gule (bielej či farebnej) tágom, oblečením, telom, alebo iným predmetom pred, počas či po strku. V prípade hry bez rozhodcu sa faul nevzťahuje na nedopatrený dotyk farebnej gule, ktorá leží medzi bielou guľou a hráčom. Ak sa však dotknutá guľa ovplyvní strk, je to faul. Hráč si môže požiadať vedúceho turnaja o nápravu a vrátenie gulí na pôvodné miesto, ale nesmie hrať ďalší strk, kým tak neurobí.

1.16.2 Fauly pri skákavých a horných strkoch

Pri hre bez rozhodcu je faul, ak pri pokuse o skákavý, oblúkový alebo horný strk dôjde k pohybu inej gule ako cieľovej. Nezáleží na tom, ako sa guľa dostala do pohybu.

1.16.3 Názor tretieho

Ak sa hrá strk, ktorý môže viesť k spornému rozhodnutiu, hráč môže požiadať o zásah tretej osoby – organizátora turnaja alebo neutrálnu osobu, ktorá rozhodne, či je strk korektný.

1.16.4 Vyjasnenie sporných situácií

Každá sporná situácia sa musí riešiť vedúcim turnaja alebo jeho zástupcom.

1.16.5 Súčasné stretnutie gulí

Ak biela guľa zasiahne súčasne správnu aj nesprávnu guľu, a nie je možné určiť, ktorá bola zasiahnutá skôr, rozhodnutie sa prikloní v prospech hrajúceho hráča.

1.16.6 Postavenie gulí

Gule by mali byť umiestnené čo najpresnejšie vedľa seba. Odporúča sa krátke prekefovanie plátna na ich vyrovnanie. Ďalšie odporúčania pre turnajové hry sú uvedené v kapitole „Informácie pre rozhodcu.“

 

  1. Informácie pre rozhodcu

2.1 Organizátori turnaja/rozhodca

Ak sa v pravidlách hovorí o "rozhodcovi", jeho povinnosti môžu prevziať aj ďalší organizátori turnaja, ak je to potrebné.

2.2 Právomoci rozhodcu

Rozhodca dohliada na poriadok a dodržiavanie pravidiel počas hry a má zodpovednosť za priebeh partie. Môže konzultovať ostatných organizátorov, ale konečné rozhodnutia robí sám. Proti rozhodnutiam nemôže žiadny z hráčov podávať námietku u vyšších organizátorov turnaja. Iba, pokiaľ, by rozhodca urobil chybu vo vzťahu k pravidlám, alebo k ich výkladom, môže ho vyšší organizátor turnaja opravovať.

2.3 Zodpovednosti rozhodcu

Rozhodca je zodpovedný za riešenie otázok hráčov týkajúcich sa hry – napríklad, či je guľa v trojuholníku alebo mimo neho, aký je stav hry, alebo či došlo k faulu. Musí byť nestranný a neposkytovať žiadne subjektívne názory na hru.

2.4 Záverečná rozhodovacia právomoc na turnaji

Aj keď sa tieto pravidlá snažia pokryť väčšinu situácií, ktoré môžu nastať počas turnaja, môžu sa vyskytnúť prípady, kedy je potrebné vyložiť pravidlá a správne ich použiť v menej bežných okolnostiach. Takéto rozhodnutia (s výnimkou vecných rozhodnutí rozhodcu) prijíma podľa vlastného uváženia vedúci turnaja alebo iní organizátori, ktorí majú pre turnaj záverečnú rozhodovaciu právomoc.

2.5 Stávky rozhodcu

Rozhodcovi sa prísne zakazuje uzatvárať akékoľvek stávky týkajúce sa hry, hráčov alebo turnaja. Ak by sa tak stalo, stávky rozhodcu (alebo iného organizátora) budú mať za následok okamžité vylúčenie a odopretie akýchkoľvek odmien za turnaj.

2.6 Pred hrou

Pred začiatkom hry rozhodca vyčistí stôl a gule, alebo zabezpečí, aby boli vyčistené, ak je to potrebné. Overí, či sú pripravené všetky potrebné pomôcky ako krieda, púder a pomocné tága. Ak treba, označí body a čiary ceruzkou na stôl. Ak tieto pomôcky nie sú k dispozícii, neznamená to, že ich hráči nebudú potrebovať.

2.7 Nastavenie

Rozhodca nastaví gule tak, aby sa každá guľa dotýkala susednej. Ak sú medzi nimi medzery, môže ich jemne poklepať, alebo prekefovať oblasť, kde sa gule rozmiestňujú, aby sa vyhladilo plátno. Hráči nemajú povolené meniť rozostavenie gulí po tom, čo ich rozhodca pripravil. Ak nie sú spokojní, môžu požiadať o nové nastavenie, avšak ak rozhodca trvá na správnosti, hráč musí pokračovať v hre.

2.8 Oznamovanie otvoru

Pri hre s oznamovaním otvoru môže hráč vybrať guľu a otvor, ale musí to oznámiť pred strkom. Nie je potrebné oznamovať karamboly, kombinácie alebo mantinely, pokiaľ sú korektné. Ďalšie gule, ktoré sú naviac potopené, sa započítavajú v prospech hráča. Ak je oznámenie chybné, rozhodca môže požadovať opravu pred strkom.

2.9 Oznámenie faulu

Rozhodca okamžite po faulu oznámi túto skutočnosť a upozorní hráča, že môže voľne umiestniť bielu guľu, ak to pravidlá dovoľujú. Faul sa musí oznámiť hlasno, aby to počulo aj obecenstvo, a to hneď po jeho vzniku, nie až po zastavení všetkých gulí.

2.10 Súčasný stret

Ak biela guľa zasiahne súčasne správnu aj nesprávnu guľu, a nie je možné určiť, ktorá bola zasiahnutá prvá, rozhodca v prípade pochybností rozhodne v prospech hráča, ktorý vykonal strk.

2.11 Vyprázdnenie káps

Na stoloch bez automatického návratu gulí rozhodca vyprázdňuje úplne alebo čiastočne zaplnené kapsy. Hráči nesú zodpovednosť za sledovanie stavu kapsy a nemajú právo sa sťažovať, ak guľa odskočí kvôli zaplnenej kapse.

2.12 Čistenie gulí

Počas hry môže hráč požiadať rozhodcu, aby vyčistil jednu alebo viac gulí, ak sú viditeľne znečistené. Rozhodca potom očistí každú znečistenú guľu.

2.13 Opätovné nasadenie gulí

Pri opätovnom nasadení gulí rozhodca zabezpečí, aby číslo na guli smerovalo hore. Tým sa predišlo zbytočnému poučovaniu hráča počas hry.

2.14 Vyžadovanie informácií

Ak rozhodca nemal dobrý výhľad na možný faul, môže vyniesť rozhodnutie na základe ďalších dostupných kritérií alebo sa spýtať organizátorov turnaja, aby získal potrebné informácie.

2.15 Neúčelné používanie výbavy

Rozhodca musí sledovať, či hráči nepoužívajú pomôcky nesprávnym spôsobom. Ak hráč ignoruje varovanie o zákaze nevhodného používania výbavy, organizátori môžu zasiahnuť podľa pravidiel o nešportovom správaní.

2.16 Záväzné upozornenie

Rozhodca musí upozorniť hráča na možnosť závažného faulu, ako napríklad tretí faul v rade. Ak to neurobí, faul sa bude považovať za bežný. Ak hráč hrá s dvomi faulmi a rozhodca ho neupozorní, faul sa považuje za prvý.

2.17 Zopakovanie polohy

Ak je potrebné, rozhodca zopakuje polohu premiestnených gulí čo najpresnejšie. Ak nie je istý, môže sa poradiť s hráčmi, inými rozhodcami alebo organizátormi. Rozhodca má však konečné slovo.

2.18 Vonkajšie rušenie

Ak dôjde k vonkajšiemu rušeniu počas strku, ktorý ho ovplyvnil, rozhodca obnoví pôvodnú polohu gulí a strk sa zopakuje. Ak rušenie neovplyvnilo strk, gule sa vrátia na svoje pôvodné miesta a hra pokračuje. Ak gule nemožno vrátiť, hra sa rozohrá od začiatku hráčom, ktorý pôvodne začínal.

2.19 Nekorektne pohnuté gule

Hráč, ktorý podľa rozhodcu úmyselne pohne guľou nelegálnym spôsobom (napr. strčenie stola, trhnutie plátnom), stráca hru. Rozhodnutie o tomto priestupku je na rozhodcovi, ktorý nemusí hráča vopred varovať. O konečnej diskvalifikácii rozhoduje vedúci turnaja.

2.20 Posudzovanie postrčenia

Ak je vzdialenosť medzi bielou a farebnou guľou menšia než hrúbka kriedy, rozhodca musí dôkladne posúdiť situáciu. Ak biela guľa predbehne farebnú viac ako o polovicu svojej sily, je to faul. Postrčenie sa dá rozpoznať aj podľa zvuku.

2.21 Varovanie “mimo čelné pole”

Keď hráč má možnosť umiestniť bielu guľu do čelného poľa, rozhodca ho musí varovať, ak hráč mieni zahrať mimo čelné pole. Ak hráč hrá napriek varovaniu, ide o faul.

2.22 Zostanie na hráčskej lavici

Hráči musia zostať na lavičke, keď je ich súper pri stole. Ak hráč potrebuje odísť, musí požiadať rozhodcu o povolenie a rešpektovať časový limit. Rozhodca má dohliadať na to, aby hráč nevyužíval túto možnosť na rušenie súpera.

2.23 Zákaz prijatia rád zvonka

Hráč nesmie počas hry prijímať rady od iných osôb, iba ak to špecificky povoľujú pravidlá turnaja. Ak hráč vedome prijme radu, rozhodca môže zaviesť opatrenia proti nešportovému správaniu. „Koučovanie“ počas prestávok je zakázané.

2.24 Rušenie alebo obťažovanie z vonku

Ak divák ruší hráča, rozhodca má právo ho vykázať z miestnosti.

2.25 Pomalá hra

(viď bod 1.11 týchto pravidiel)

2.26 Protesty

Hráč môže protestovať proti chybnému rozhodnutiu rozhodcu týkajúcemu sa faulu. Musí tak urobiť ihneď, pred ďalším strkom, inak sa protest už nebude brať do úvahy. Rozhodca má posledné slovo, ale ak sa hráč domnieva, že rozhodca urobil chybu, môže posunúť protest vedúcemu turnaja, ktorý rozhodne konečne.

2.27 Dočasne zastavená hra

Rozhodca môže prerušiť hru, ak hráč podáva protest, alebo ak divák spôsobuje rušenie. Hra sa obnoví po vyriešení situácie.

2.28 Nešportovné chovanie

Rozhodca a organizátori majú právo diskvalifikovať hráča za nešportové správanie, ktoré ruší ostatných hráčov alebo hostí. Diskvalifikácia rozhodcom je možná len po dohode s vedúcim turnaja. Ak sa hráč chová nešportovo v rozhodujúcej hre, môže byť potrestaný prehrou tejto hry.

 

  1. Všeobecné pravidlá Pocket biliardu

Tieto pravidlá platia pre všetky hry Pocket biliardu, pokiaľ nie sú stanovené špeciálne pravidlá pre jednotlivé hry.

3.1 Stôl, gule, vybavenie

Všetky hry uvedené v týchto pravidlách sa hrajú na stoloch a s guľami, ktoré spĺňajú štandardy WPA Equipment Specifications. (Pre európske turnaje platia špecifikácie EPBF, ktoré je možné získať od riaditeľa športu pool ČMBS.)

3.2 Nastavenie gulí

Pri nastavovaní gulí je povinné používať trojuholník. Najprednejšia guľa musí byť na zadnom bode, ostatné gule musia byť tesne jedna pri druhej.

3.3 Strčenie bielej gule

Pre správne vykonanie strku musí byť biela guľa zasiahnutá iba kožou tága. Inak ide o faul.

3.4 Nepotopenie gule

Ak hráč nepotopí guľu, jeho ťah končí a k stolu pristupuje súper.

3.5 Rozrážanie

Na určenie, kto bude rozrážať, použijú obaja hráči bielu guľu alebo iné farebné gule rovnakej veľkosti. Hráči ich odohrajú na zadný mantinel, guľa, ktorá sa zastaví najbližšie k čelnému mantinelu, vyhráva. Pravidlá definujú situácie, kedy sa rozrážanie stráca (guľa sa nedotkne zadného mantinelu, guľa vyskočí zo stola, guľa prejde na hraciu polovicu súpera, guľa sa potopí, guľa sa dotkne pozdĺžneho mantinelu, guľa zostane ležať v takej polohe, že sa zastaví za nosom čelného mantinelu, guľa dotkne zadného mantinelu viac ako jedenkrát).

3.6 Otvárací strk

Otvárací strk sa určuje buď rozrážaním, alebo losovaním. Víťaz má právo rozhodnúť, kto bude začínať.

3.7 Biela guľa pri otváracom strku

Otvárací strk sa hrá z čelného poľa, farebné gule sú rozostavené podľa pravidiel hry. Hra začína, keď sa biela guľa dotkne kožou tága.

3.8 Odchýlenie bielej gule pri otváracom strku

Ak sa biela guľa odchýli alebo zastaví pred kontaktom s farebnou guľou, ide o faul. Súper môže hrať opravu polohy z čelného poľa alebo to nechať na hráča.

3.9 Voľná oprava polohy v čelnom poli

K tejto situácii dochádza pri špecifických typoch hier, kde sa za trest pre súpera aplikuje oprava polohy v čelnom poli, ak hráč nechá bielu guľu spadnúť do kapsy. Hráč, ktorý je na ťahu, môže bielu guľu voľne umiestniť kdekoľvek v čelnom poli. Má právo hrať na akúkoľvek farebnú guľu, pokiaľ jej stred leží na čelnej čiare alebo za ňou smerom von z hracieho poľa. Nemôže však hrať na guľu, ktorej stred sa nachádza v čelnom poli, pokiaľ najprv neodohrá bielu guľu von z čelného poľa a tá sa po odraze od mantinelu nevráti do čelného poľa, kde zasiahne farebnú guľu. O tom, či guľa leží v čelnom poli alebo mimo neho, rozhoduje bod, kde sa dotýka hracej plochy.

Ak hráč neúmyselne umiestni bielu guľu mimo čelné pole, súper alebo rozhodca ho musí na to pred strkom upozorniť. Ak ho neupozornia, strk sa považuje za platný. Ak je však hráč o nesprávnej polohe bielej gule informovaný, musí jej polohu upraviť. Ak napriek tomu odohrá strk s bielou guľou mimo čelného poľa, ide o faul, bez ohľadu na to, či bol na chybu upozornený alebo nie.

Keď má hráč voľnú opravu polohy v čelnom poli, biela guľa je znovu v hre, keď ju rozohrá tágom von z čelného poľa. Bielu guľu možno umiestniť rukou, tágom a podobne. Akonáhle je biela guľa v hre, podľa vyššie uvedenej definície, hráč ju nesmie ďalej ovplyvňovať. Ak to urobí, ide o faul. (viď tiež pravidlo 3.39)

3.10 Potopené gule

Guľa sa považuje za potopenú, ak v dôsledku korektného strku spadne z hracej plochy do kapsy a tam zostane. Guľa, ktorá vypadne z automatického návratného zariadenia, sa stále považuje za potopenú. Guľa, ktorá vyskočí späť na stôl, sa však za potopenú nepovažuje (viď pravidlo 3.19).

3.11 Poloha gule

Poloha gule sa určuje podľa toho, kde sa nachádza jej stred.

3.12 Noha na podlahe

Ide o faul, ak hráč pri strku nemá aspoň jednu nohu na podlahe. Obuv musí byť v súlade s normálnou veľkosťou, tvarom a druhom oblečenia.

3.13 Strky pri pohybe gúľ

Je to faul, ak hráč vykoná strk, keď sa ešte nejaká farebná alebo biela guľa pohybuje. Otáčajúca sa guľa sa stále považuje za pohybujúcu.

3.14 Ukončenie strku

Strk nie je dokončený, pokiaľ sa gule úplne nezastavia. To znamená, že na konci hry musia byť biela a všetky ostatné gule v pokoji.

3.15 Stanovenie čelnej čiary

Čelné pole zahŕňa čelnú čiaru, takže guľa sa môže hrať iba v prípade, ak jej stred leží na čelnej čiare. Ak hra vyžaduje, aby guľa bola mimo čelné pole, biela guľa musí ležať za čelnou čiarou, nie priamo na nej.

3.16 Všeobecné pravidlo faulov

Aj keď sa tresty za fauly môžu líšiť v závislosti od typu hry, pre všetky fauly platia nasledujúce pravidlá: (1) nábeh hráča končí, (2) faulom potopené gule sa nezapočítavajú a strk je neplatný, (3) faulom potopené gule sa nasadzujú späť, ak to povoľujú hracie pravidlá.

3.17 Žiadny kontakt s farebnou guľou

Je to faul, ak biela guľa nenarazí do správnej farebnej gule. Odohratie gule sa nepovažuje za stretnutie s guľou (výnimka: "Push-out" v hre 9-ball). Je povolené, aby sa biela guľa pred kontaktom s farebnou guľou dotkla mantinelov.

3.18 Korektný strk

Hráč musí hrať bielou guľou na správnu farebnú guľu a následne musí: (1) potopiť farebnú guľu alebo (2) poslať bielu či farebnú guľu na mantinel. Ak sa tieto podmienky nesplnia, ide o faul (výnimka: "Push-out" v hre 9-ball).

3.19 Potopenie bielej gule

Ide o faul, ak biela guľa v dôsledku strku skončí v kapse. Ak sa biela guľa dotkne už potopenej gule, napríklad keď je kapsa plná, je to tiež faul.

3.20 Faul dotykom gule

Je to faul, ak sa biela alebo farebná guľa pohne iným spôsobom než kontaktom s kožou na špičke tága pri korektnom strku. Ak sa hru sleduje rozhodca, každá pohnutá guľa zostane na svojom novom mieste. Súper nemá právo nechať ju vrátiť do pôvodnej polohy (porovnajte s pravidlom 1.16).

3.21 Faul pri oprave polohy

Dotyk farebnej gule pri oprave polohy je faul.

3.22 Faul postrčením

Ak sa biela guľa dotkne farebnej gule pred strkom, hráč môže strkať v jej smere, ak ju svojím tágom strčí a nie posunie. Ak tágo pri strku dvakrát zasiahne bielu guľu alebo ak je tágo v kontakte s bielou guľou po dotyku s farebnou guľou, ide o faul (viď pravidlo 2.20).

3.23 Faul tlačeného strku

Tlačený strk je faul, ak biela guľa zostane v kontakte s kožou na špičke tága dlhšie, než je riadne pre strk potrebné.

3.24 Faul v zodpovednosti hráča

Hráč zodpovedá za všetky predmety, ktoré používa alebo má pri stole. Ak nechá spadnúť kriedu alebo zlomí časť pomocného tága a tieto sa dotknú gule v hre, ide o faul (viď tiež pravidlo 1.16.1).

3.25 Nekorektné vydvihnutie gule

Faul nastáva, ak hráč zasiahne bielu guľu úmyselne pod stredom, aby ju nechal skákať s cieľom zasiahnuť uzatvorenú guľu. Ak k tejto situácii dôjde náhodou, hodnotí sa to ako faul. Ak sa násada alebo špička tága dotknú bielej gule počas takéhoto strku, ide o faul. (Ak guľa prejde cez mantinel a vráti sa späť na stôl, nie je to faul, ak bola hra vykonaná inak korektne.)

3.26 “Jump shots” = skákacie strky

Je dovolené, aby hráč bielou guľou so zdvihnutým tágom strčil tak, aby sa guľa nadvihla a skočila, pokiaľ to špeciálne hracie pravidlá výslovne nezakazujú. Akékoľvek skĺznutie počas takéhoto skákacieho strku sa považuje za faul.

3.27 Gule, ktoré vyskočia zo stola

Gule, ktoré sa po strku zastavia mimo hracej plochy (napríklad na mantinely, ráme stola alebo na podlahe), sa považujú za vyskočené, ak sa vlastnou silou vrátia späť na hraciu plochu a nedotknú sa niečoho, čo nepatrí k stolu. Guľa, ktorá sa dotkne niečoho, čo nepatrí k stolu (napríklad lampy alebo kriedy), sa tiež považuje za vyskočenú, aj keď sa po kontakte s týmito predmetmi vráti. Všetky farebné gule, ktoré vyskočia zo stola, sa znovu nasadia (s výnimkou hry “9-ball”), akonáhle sa ostatné gule prestanú pohybovať. Pozrite si špeciálne hracie pravidlá pre opätovné nasadenie bielej gule.

3.28 Zvláštny trest za úmyselný faul

Biela guľa sa nesmie pohnúť ničím iným (napríklad násadou alebo špičkou), okrem kože na špičke tága. Ak sa rozhodca domnieva, že pohnutie bolo úmyselné, môže hráča varovať. Po druhom úmyselnom pohnutí sa hra ukončí (prerušenie hry sa má uskutočniť po dohode s vedúcim turnaja).

3.29 Jednofaulová hranica

Hráč sa môže dopustiť len jedného faulu, pokiaľ špeciálne hracie pravidlá neustanovujú inak. Ak je možné aplikovať rôzne tresty, najprísnejší z hroziacich trestov určí, ktorý faul sa započíta.

3.30 Gule, ktoré sa zrazu pohnú

Ak sa guľa pohne, otočí alebo sa inak “sama hýbe”, zostáva v tejto polohe a hra pokračuje. Guľa blízko otvoru, ktorá “sama od seba” spadne, sa položí čo najbližšie k pôvodnej polohe. Ak guľa spadne do otvoru počas hry, keď na ňu hráč hrá, biela a farebná guľa sa vrátia na pôvodné miesta a hráč musí strk zopakovať. Všetky ostatné gule, ktoré sa posunuli, sa vrátia na svoje pôvodné polohy.

3.31 Opätovné nasadenie gulí

Ak špeciálne hracie pravidlá povoľujú opätovné nasadenie gulí, nasadzujú sa po dokončení strku na pozdĺžnu čiaru. Jedna guľa sa umiestni na zadný bod. Ak je potrebné opätovne nasadiť viac gulí, umiestnia sa na pozdĺžnu čiaru v poradí, pričom prvá guľa ide na zadný bod a ďalšie za ňu smerom k zadnému mantinelu.

Ak gule, ktoré ležia na zadnom bode a pozdĺžnej čiare, bránia nasadzovaniu, umiestnia sa na pozdĺžnu čiaru čo najbližšie k zadnému bodu bez pohnutia gule, ktorá sa tam nachádza. Gule sa musia pokladať čo najbližšie k ostatným farebným guľiam, okrem bielej gule, ktorá prerušuje stavbu. Gule, ktoré je potrebné opätovne nasadiť k bielej guľi, musia byť čo najbližšie, ale nesmú ležať tesne. Ak nie je dostatok miesta na pozdĺžnej čiare, nasadia sa na predĺženie pozdĺžnej čiary, čo najbližšie k zadnému bodu. Pri nasadzovaní by sa malo dbať na čo najtesnejšie umiestnenie gulí k ostatným farebným guliam.

3.32 Zaklienenie gulí

Ak sa dve alebo viac gulí zaklínia v kapse, pričom jedna alebo viac z nich visí vo vzduchu, rozhodca musí skontrolovať ich polohu. Ak guľa spadá priamo do otvoru, počíta sa ako potopená. Ak guľa padne na plochu stola, považuje sa za nepotopenú. Gule sa rozostavia podľa rozhodcu a hra pokračuje ako keby k zaklíneniu nedošlo.

3.33 Dodatočne potopená guľa

Ak hráč vykoná korektný strk, pri ktorom spadne jedna alebo viac farebných gúľ okrem oznámenej, započítavajú sa dodatočne potopené gule podľa pravidiel prebiehajúcej hry.

3.34 Rušenie z vonku

Ak sa počas hry nezúčastnená tretia osoba dotkne gule alebo zasiahne hráča, guľa sa ihneď vráti čo najbližšie k pôvodnej polohe a hra pokračuje. Ak je hra vedená rozhodcom, ten guľu znovu nasadí. Toto pravidlo platí aj pri rušení spôsobenom "vyššou mocou", ako sú zemetrasenia alebo výpadky elektriny. Ak nie je možné guľu vrátiť na pôvodné miesto, hra sa začne znova s hráčom, ktorý ju pôvodne začínal. Tieto pravidlá sa nevzťahujú na hru 14/1 - nekonečná, kde sa súčasná hra preruší a začne sa nový trojuholník. Hráči sa musia riadiť požiadavkami na otvorenie strku a započítavanie pokračuje s výsledkom, aký bol pred rušením.

3.35 Právo rozohrania ďalšej hry

V rýchlych hrách, ako sú “9-ball” alebo “8-ball”, začína víťaz predchádzajúcej hry ďalšiu. Vedúci turnaja môže pred začiatkom turnaja oznámiť nasledujúce alternatívy: (1) hráči začínajú striedavo, (2) začína prehrávajúci, (3) začína hráč s najvyšším počtom bodov. (Výnimka: 8-ball, viď pravidlo 4.4.)

3.36 Nábeh

Hráči sa striedajú v nábehu pri stole. Nábeh končí, ak sa hráčovi nepodarí korektne potopiť guľu alebo dôjde k faulu. Ak nábeh skončí bez faulu, nasledujúci hráč musí prevziať pozíciu takú, aká je.

3.37 Farebné gule tesne na mantinely alebo na bielej guli

Toto pravidlo sa vzťahuje na každý strk, kde je prvý kontakt bielej gule s farebnou guľou ležiacou tesne na mantinely alebo na bielej. Ak sa biela guľa dotkne tesne ležiacej farebnej gule, musí: (1) guľa potopiť, (2) biela guľa nabehne na mantinel, (3) farebná guľa nabehne na mantinel, alebo (4) iná farebná guľa nabehne na mantinel. Ak sa nesplní aspoň jedna z podmienok, ide o faul. Farebná guľa sa nebude považovať za tesne ležiacu na mantinely, ak pred strkom nie je preskúmaná a oznámená rozhodcom alebo hráčmi.

3.38 Hra z čelného poľa

Pri hre z čelného poľa musí hráč najskôr bielu guľu rozohrávať von z čelného poľa, skôr než sa dotkne mantinelu alebo farebnej gule. Ak sa táto podmienka nesplní, ide o faul. Ak hrá bez rozhodcu, súper môže rozhodnúť, či faul akceptuje, alebo nechá hráča zopakovať strk. Ak farebná guľa leží na čelnej čiare, môže sa na ňu hrať, pokiaľ je biela guľa dotknutá pred opustením čelného poľa.

3.39 Faul s bielou guľou

Pri oprave polohy s bielou guľou môže hráč použiť ruky alebo akúkoľvek časť tága, ale akýkoľvek kontakt s bielou guľou po jej umiestnení sa považuje za faul, pokiaľ strk nie je korektný.

3.40 Rušenie

Ak hráč, ktorý nie je pri stole, rozptyľuje súpera, ide o faul. Ak hráč pohybuje guľami, hoci nie je v nábehu, hodnotí sa to ako rušenie.

3.41 Pomocné prostriedky

Hráč nesmie používať gule, trojuholník alebo iné zariadenia na meranie, či biela alebo farebná guľa prejde medzerou. Na meranie je povolené iba tágo v ruke. Inak ide o faul a nešportové chovanie. (Viď aj pravidlá 1.3, 1.4 a 2.15.)

3.42 Nekorektné značenie

Ak hráč úmyselne označí stôl pre pomoc pri strku, vrátane navlhčovania plátna alebo umiestňovania kriedy na mantinel, ide o faul. Ak hráč označenie odstráni, nedostáva žiadny trest.