Nenašli ste odpoveď? Kontaktujte nás na: biliard@biliard.sk

Pravidlá Pool 9-ball - "Deviatka"

Cieľ hry

Hra 9-ball (Deviatka) sa hrá s deviatimi očíslovanými farebnými guľami (čísla 1 - 9) a bielou guľou. Každý strk musí začínať guľou s najnižším číslom na stole. Ak hráč úspešne potápa gule, zostáva pri stole, kým sa nedopustí faulu alebo kým nepotopí guľu “9”, čo by znamenalo jeho prehru. Po chybnom strku má súper možnosť pokračovať v hre z pozície, kde sa nachádza biela guľa. V prípade faulu má právo na voľnú opravu bielej gule kdekoľvek na stole bez oznamovania. Hra končí, keď jeden z hráčov dosiahne stanovený počet víťazných hier.

Nastavenie gulí

Farebné gule sú usporiadané v kosoštvorcovom tvare, pričom guľa “1” je umiestnená na vrchole na zadnom bode a guľa “9” sa nachádza v strede. Ostatné gule môžu byť usporiadané akýmkoľvek spôsobom, ale všetky musia byť blízko seba. Hra začína opravou polohy bielej gule v čelnom poli.

Korektný otvárací strk

Pravidlá pre korektné uskutočnenie otváracieho strku sú rovnaké ako pre ostatné strky, s nasledujúcimi výnimkami: Hráč, ktorý otvára, musí najprv zasiahnuť guľu “1” a buď ju potopiť, alebo zabezpečiť, aby aspoň štyri farebné gule narazili na mantinel. Ak biela guľa spadne do kapsy alebo vyskočí zo stola, alebo ak sa nedodržia podmienky otváracieho strku, je to faul a nasledujúci hráč má voľnú opravu bielej gule. Ak farebná guľa pri otváracom strku vyskočí zo stola, je to taktiež faul a nasledujúci hráč má voľnú opravu polohy. Farebná guľa sa nevracia na stôl (s výnimkou: guľa “9”, ak by vyskočila zo stola alebo spadla do kapsy).

Push-out

Hráč, ktorý je na rade po korektnom otváracom strku, môže zahrať “push-out”, aby sa pokúsil umiestniť bielu guľu do vhodnejšej pozície pre nasledujúce voľby. Pri “push-out” sa biela guľa nemusí dotknúť žiadnej farebnej gule ani mantinelu, ale všetky ostatné typy faulov platia. Hráč musí “push-out” oznámiť pred strkom; inak sa považuje za normálne prevedený. Gule potopené počas “push-out” sa nepočíta a zostávajú v kapsách (s výnimkou gule “9”). Po korektnom “push-out” má súper možnosť pokračovať v hre z pozície, ktorú hráč zahral, alebo môže strk vrátiť protihráčovi. “Push-out” sa nepovažuje za faul, pokiaľ sa neporušia iné pravidlá (okrem 5.7 a 5.8). Nekorektný “push-out” sa hodnotí ako faul.

Fauly

Ak sa hráč dopustí faulu, jeho nábeh končí a žiadna guľa potopená s faulom sa nevracia na stôl (s výnimkou: guľa “9”, ktorá sa opäť nasadí). Nasledujúci hráč môže bielu guľu umiestniť kamkoľvek. V prípade, že sa hráč dopustí viacerých faulov pri jednom strku, sú tieto fauly vyhodnotené ako jeden faul.

Chybná guľa

Ak guľa, ktorú biela guľa zasiahne, nie je guľou s najnižším číslom na stole, ide o faul.

Žiadny mantinel

Ak sa žiadna farebná guľa nepotopí a ani biela guľa, po náraze, nenabehne na mantinel, je to faul.

Voľná oprava polohy

Pri voľnej oprave polohy môže hráč umiestniť bielu guľu kdekoľvek na stole, okrem tesnej polohy pri farebnej guľi. Hráč môže bielu guľu premiestňovať, kým neuskutoční svoj strk.

Farebné gule, ktoré vyskočili zo stola

Farebné gule, ktoré vyskočia zo stola, sa ponechávajú mimo hry (s výnimkou: guľa “9”, ktorá sa znovu nasadí na zadný bod) a hra pokračuje.

Fauly pri skákavom strku a hornom strku

Pri hre bez rozhodcu ide o faul, ak sa pri skákavom strku, strku do oblúka alebo hornom strku pohne guľa v dôsledku pokusu hrať cez ňu alebo okolo nej, bez ohľadu na to, či sa pohne rukou, tágom, pomocným tágom alebo postrčením.

Tri za sebou nasledujúce fauly

Ak sa hráč dopustí troch faulov v troch po sebe nasledujúcich strkoch bez toho, aby predtým zahral korektný strk, prehráva hru. Tieto tri fauly musia patriť do jednej hry a medzi druhým a tretím faulom musí byť vyhlásené varovanie. Nábeh hráča začína v momente, keď má právo na strk, a končí, keď urobí chybu, zahrá faul, alebo vyhrá, alebo ak dôjde k faulu medzi dvoma strkmi. (Faul pri rozstrele sa počíta do trojfaulového trestu.)

Koniec hry

Hra začína, keď biela guľa pri otváracom strku opustí čelné pole. Pri otváracom strku sa musí najprv zahrať guľa “1”. Hra končí, ak sa guľa “9” potopí korektným strkom alebo ak sa hráč vyhodnotí ako porazený v dôsledku vážneho prehrešku proti pravidlám. (Hra neskončí, kým všetky gule nie sú v pokoji.) (Hra končí aj v prípade, že sa jeden z hráčov dopustí tretieho faulu za sebou.)