Pravidlá Pool 8-ball - "Osmička"
Osmička je biliardová hra s bielou guľou a 15 farebnými guľami, ktoré sú očíslované od 1 do 15. Tieto gule sú rozdelené na dva typy: plné (číslované od 1 do 7) a polovičné (od 9 do 15). Čierna guľa s číslom 8 slúži na ukončenie hry. Hráč, ktorý najprv potopí všetky svoje gule (plné alebo polovičné) a potom čiernu guľu, vyhráva.
Hlásenie strku pri biliarde Pri hre typu osmička je potrebné hlásiť gule a kapsy, okrem jednoznačných strkov (napríklad priame údery). Údery cez mantinel alebo kombinácie sa nepovažujú za jednoznačné, preto je potrebné oznámiť cieľovú guľu a kapsu, kam sa ju hráč chystá potopiť. Pri hlásení nie je nutné uvádzať detaily ako počet mantinelov, odrazov či dotykov s inými guľami. Gule potopené pri faule zostávajú v kapse, bez ohľadu na to, komu patrili. Zahajovací rozstrel sa nepovažuje za hlásený strk. Ak hráč potopí ktorúkoľvek farebnú guľu pri rozstrele, môže pokračovať ďalším strkom.
Rozostavenie gulí Gule sa stavajú do trojuholníka v hornej časti stola, pričom guľa č. 8 je umiestnená v strede trojuholníka. Prvá guľa stojí na zadnom bode, s polovičnou guľou v jednom rohu a plnou guľou v druhom.
Rozrážanie gulí – Osmička Víťaz rozohrania rozstreľuje. V osmičke rozstreľuje vždy víťaz predchádzajúcej hry, pokiaľ pravidlá organizátora neurčia inak. Alternatívne pravidlá môžu byť napríklad:
- Striedanie hráčov v rozstreľovaní.
- Rozstreľovanie porazeným hráčom.
- Rozstreľovanie hráčom s horším skóre.
Legálny rozstrel Aby bol rozstrel legálny, musí hráč splniť jednu z dvoch podmienok:
- Potopiť aspoň jednu guľu.
- Zasiahnuť najmenej štyri číslované gule do mantinelu. Ak hráč nesplní ani jednu z týchto podmienok, ide o faul. V takom prípade môže súper buď prijať stôl v aktuálnej pozícii a pokračovať v hre, alebo si môže vyžiadať prenastavenie gulí a vykonať rozstrel sám.
Potopenie bielej gule pri rozstrele Ak hráč pri rozstrele potopí bielu guľu:
- Všetky farebné gule zostávajú potopené (okrem čiernej gule č. 8).
- Je to považované za faul.
- Stôl zostáva otvorený. Striedajúci hráč hrá z ruky v záhlaví, pričom nesmie strieľať na cieľovú guľu v záhlaví, pokiaľ predtým neprejde bielou guľou cez prednú čiaru a biela sa nevráti späť do záhlavia, aby zasiahla cieľovú guľu.
Farebné gule vyhodené zo stola pri rozstrele
Ak hráč pri rozstrele vyhodí farebnú guľu zo stola, považuje sa to za faul. Následne má striedajúci hráč dve možnosti: (1) akceptovať aktuálnu pozíciu gulí, alebo (2) hrať z ruky zo záhlavia stola.
Guľa číslo 8 potopená pri rozstrele
Ak je pri rozstrele potopená guľa číslo 8, hráč, ktorý rozstreľoval, má právo na nový rozstrel, alebo môže pokračovať v hre po umiestnení gule číslo 8 späť na jej pozíciu. Ak však spolu s guľou číslo 8 potopí aj bielu guľu, súper má možnosť rozhodnúť sa medzi novým rozstrelom alebo pokračovaním v hre s umiestnením gule číslo 8 na jej pozíciu a hraním z ruky zo záhlavia.
Otvorený stôl a biliard
Stôl je považovaný za otvorený, pokiaľ ešte nebola pridelená skupina gulí (plné alebo polovičné). Keď je stôl otvorený, hráč môže zahrať na polovičnú guľu pomocou plnej a naopak. Tento stav vždy nastáva po rozstrele. Ak je však guľa číslo 8 zasiahnutá ako prvá pri otvorenom stole, ide o faul a žiadna ďalšia guľa sa nepripisuje hráčovi. Striedajúci hráč získava bielu guľu do ruky a môže hrať otvorený stôl, pričom všetky nesprávne potopené gule zostávajú v kapsách.
Výber typu gulí
Výber plných alebo polovičných gulí sa neurčuje rozstrelom, aj keď sú potopené gule jednej alebo oboch skupín. Stôl zostáva otvorený, až kým hráč právoplatne nezasiahne a nepotopí ohlásenú guľu. Ak hráč omylom potopí guľu zo súperovej skupiny, súper musí ohlásiť faul skôr, než sa zahrá ďalší úder. Ak tak neurobí, hráč automaticky preberá skupinu gulí, na ktorú naposledy hral.
Riadny strk
Pri každom strku, s výnimkou rozstrelu a prípadov, keď je stôl otvorený, musí hráč najprv zasiahnuť guľu zo svojej skupiny (plné alebo polovičné). Po zasiahnutí musí buď: (1) potopiť guľu, alebo (2) docieliť, aby biela alebo niektorá číslovaná guľa kontaktovala mantinel. Ak hráč nedodrží túto podmienku, ide o faul.
Strk na istotu
Z taktických dôvodov môže hráč zvoliť tzv. „strk na istotu“. To znamená, že potopí farebnú guľu a ukončí svoje ťahy pri stole, pričom oznámi súperovi, že hrá na istotu. Ak hráč pred úderom na istotu neoznámil tento zámer, a napriek tomu potopí niektorú zo svojich gulí, je povinný pokračovať v hre. Gule potopené počas strku na istotu zostávajú v kapsách.
Bodovanie pri biliarde
Hráč môže pokračovať v hre, pokiaľ neurobí faul alebo neporuší pravidlá pri potápaní gulí svojej skupiny. Keď potopí všetky gule svojej skupiny, jeho ďalším cieľom je potopiť guľu číslo 8.
Série v hre biliard, biliard, pool
Potopenie bielej gule alebo faul pri hre na guľu číslo 8 neznamená automatickú prehru, pokiaľ guľa číslo 8 nebola potopená alebo nevyskočila zo stola. Striedajúci hráč má právo hrať z ruky. Kombinácia nesmie byť použitá na nelegálne potopenie gule číslo 8, pokiaľ nebola guľa číslo 8 prvou zasiahnutou guľou v sérii.
Fauly a tresty
Hráč sa nesmie dotýkať gulí rukou ani inými časťami tela alebo predmetmi, okrem tága. Ak sa hráč dotkne gule napríklad bokom tága, obuvou, časťou tela alebo oblečením, ide o faul.
Trest za faul
Pri faule získava súper právo hrať z ruky, čo znamená, že môže umiestniť bielu guľu kdekoľvek na stole (okrem prípadov, keď sa hrá úvodný rozstrel). Toto pravidlo bráni úmyselným faulom, ktoré by mohli znevýhodniť súpera. Hráč môže bielu guľu umiestniť rukou alebo tágo na ľubovoľné miesto na stole. Akýkoľvek pohyb, ktorý by potom kontaktoval bielu guľu, bude považovaný za faul, ak nepôjde o riadny biliardový strk.
Strky na kombináciu
Strky na kombináciu sú povolené, avšak guľa číslo 8 nesmie byť prvou guľou, ktorá je zasiahnutá v kombinácii. Ak k tomu dôjde, ide o faul.
Nedovolené potopenie gule
Farebná guľa sa považuje za nedovolene potopenú, ak: (1) bola potopená počas strku, pri ktorom došlo k chybe, (2) hlásená guľa nebola potopená do správnej kapsy, alebo (3) bola ohlásená istota pred strkom. Nedovolene potopené gule zostávajú v kapsách a počítajú sa v prospech hráča, do ktorého skupiny patria.
Farebné gule vyhodené zo stola
Ak farebná guľa vyskočí zo stola, ide o faul a hráč stráca poradie. Ak je však vyhodená guľa číslo 8, hra končí a víťazom je súper. Žiadna vyhodená guľa sa na stôl nevracia.
Faul pri skoku alebo oblúčiku
Pri pokuse o skok alebo oblúčik bielej gule cez alebo okolo prekážajúcej gule, ktorá nie je správnou guľou, ide o faul, ak sa prekážajúca guľa pohne rukou, tágom alebo iným predmetom.
Hranie gule číslo 8
Potopenie bielej gule alebo faul neznamená prehru pri hraní na guľu číslo 8. Striedajúci hráč hrá z ruky. Kombinácia sa nesmie použiť na legálne potopenie gule číslo 8.
Patová hra
Ak po troch po sebe nasledujúcich striedaniach rozhodca usúdi, že pokus o potopenie alebo premiestnenie gule by spôsobil stratu hry, všetky gule sa vrátia do pôvodného postavenia a nový rozstrel uskutoční hráč, ktorý rozstreľoval v patovej situácii. Pravidlo o patovej hre sa môže použiť bez ohľadu na počet gulí na stole. Tri po sebe nasledujúce fauly vedú k prehre.
Biliard a prehra
Hráč prehrá, ak sa dopustí niektorej z nasledujúcich chýb:
- Guľa číslo 8 spadne do kapsy predčasne.
- Hráč potopí guľu číslo 8 súčasne s poslednou guľou zo svojej skupiny.
- Guľa číslo 8 vyskočí zo stola.
- Pri hre na guľu číslo 8 spadne aj biela guľa.
- Potopí guľu číslo 8 skôr, než má právo ju potopiť, alebo úder nie je dokončený.
- Ak súper vytiahne jednu z gulí z kapsy pred koncom hry.
Pred úderom môže hráč presunúť gule z jednej kapsy do druhej, ale musí to oznámiť rozhodcovi, inak to môže byť považované za vzdanie hry.