Nenašli ste odpoveď? Kontaktujte nás na: biliard@biliard.sk

Pravidlá Karambol

Pravidlá pre jednotlivé súťažné disciplíny (skrátená)

Definícia platného karambolu a bodové hodnotenie
Karambol je považovaný za platný, ak guľa č. 1 narazí do gule č. 2 a č. 3, pričom sa gule zastavia a nenastane žiadna chyba počas tejto akcie. Každý platný karambol má hodnotu 1 bodu. Nábeh predstavuje pokus hráča o dosiahnutie karambolu, ktorý sa označuje ako séria.

Poradie hráčov sa určuje tzv. rozhodovacím strkom, pričom gule sú rozostavené tak, že červená guľa je umiestnená na hornej bodke, zatiaľ čo obidve zostávajúce gule sa nachádzajú na pomyselnej štartovacej čiare, teda vpravo a vľavo od štartovných bodiek smerom k mantinelom. Obaja hráči súčasne zahrajú gule na horný mantinel, a hráč, ktorého guľa sa po návrate zastaví bližšie k dolnému mantinelu, začne hrať ako prvý. V prípade zhodnej vzdialenosti oboch gulí sa rozhodovací strk opakuje. Ak guľa jedného z hráčov narazí do červenej gule, považuje sa to za chybu a právo voľby má súper. Rovnako je chybou, ak do seba narazia obidve biele gule, pričom právo voľby má hráč, ktorého guľa neprešla na súperovú polovicu. Ak guľa niektorého z hráčov nedôjde k hornému mantinelu, rozhodovací strk sa opakuje, a pri druhom pochybení získava právo určenia poradia súper.

Hra končí, keď hráč dosiahne stanovený počet karambolov alebo odohrá stanovený počet nábehov. Obaja súperi musia mať v jednotlivej hre rovnaký počet nábehov. Ak hráč, ktorý zahajoval hru, dosiahne stanovený počet karambolov alebo odohrá limitovaný počet nábehov, hra nekončí, a hráč č. 2 má možnosť „dohrávky“. V takom prípade rozhodca rozostaví gule do základnej pozície. Výnimkou sú hry na „sety“, kde set skončí ihneď po dohratí stanoveného počtu karambolov, bez možnosti „dohrávky“. Ak sú sety limitované počtom nábehov a hráč, ktorý set zahajoval, nedosiahne limit, má druhý hráč možnosť zahrať posledný nábeh zo základnej pozície. Každý set začína iný hráč.

Pre závodnú hru sa používajú dva rozmery hracej plochy: 210 x 105 cm (malý stôl) a 284 x 142 cm (veľký stôl). Mantinely musia byť nalepené na ráme stola a v mieste dotyku s guľou musia byť o 4-5 mm vyššie ako polomer gule, teda približne 35-37 mm nad hracou plochou. Výška karambolového stola je stanovená na 79-80 cm, pričom výška sa meria od podlahy k hornému okraju rámu. Karambolový stôl je obvykle vybavený elektrickým vykurovaním, ktoré udržuje konštantnú teplotu hracej dosky na približne 25 stupňov Celzia a zabraňuje nežiadúcemu navlhnutiu plátna. Plátno by malo byť maximálne rýchlobežné a dokonale napnuté na doske aj na mantineloch. Gule musia byť hladké, lesklé a presne guľaté, s priemerom 61,5 mm. Hmotnosť jednej gule sa môže pohybovať medzi 205 a 220 gramami, pričom gule pre trojbands môžu mať hmotnosť až 240 gramov na jednu guľu. Rozdiel medzi jednotlivými guľami nesmie prekročiť 2 gramy. Osvetlenie hracej plochy musí byť rovnomerné a s intenzitou minimálne 520 luxov, pričom výška svietidiel nesmie byť menšia ako 80 cm nad doskou stola. Svetelný zdroj musí byť umiestnený tak, aby neoslňoval hráčov ani okolie. Priestor okolo stolu (herňa) nesmie byť temný a musí byť osvetlený minimálne 50 luxmi. Karambolový stôl musí byť umiestnený minimálne 1,5 m od steny a priestor medzi jednotlivými stolmi by mal byť podobný, avšak obvykle postačí aj menšia vzdialenosť. Priestor okolo stolu by mal byť vybavený protišmykovou podlahou alebo kobercom.

Označenie gulí v hre je definované nasledovne: guľa hráča sa uvádza ako guľa č. 1 (tzv. hráčova guľa), prvá zasiahnutá guľa má číslo 2, a druhá zasiahnutá guľa je označovaná ako guľa číslo 3. Gule č. 2 a č. 3 sú tiež uvádzané ako "cudzie gule".

Chyby v hre
Hráč urobí chybu a stráca právo pokračovať v hre (nábehu, sérii) v nasledujúcich prípadoch: ak neuspeje v prevedení karambolu, ak vyhodí guľu z hracej plochy alebo ak sa guľa dotkne dreveného rámu, ak hrá ďalší karambol bez toho, aby sa gule zastavili po predchádzajúcom karambole, ak sa dotkne ktorejkoľvek gule, rukou, tágom, odevom alebo akýmkoľvek predmetom, ak sa dotkne priamo alebo nepriamo gule, aby odstránil cudzie teliesko, ak úmyselne premiestni alebo napomôže k premiestneniu gulí, ak použije na úder do gule iné časti tága ako kožu, ak zahrá „postrk“, ak je priamo zasiahnutá guľa č. 2, ktorá sa lepí s guľou č. 1, ak sa koža tága dotkne guľou dvakrát alebo viackrát pri jednom strku, ak sa hráč nedotýka podlahy aspoň jednou nohou v okamihu strku, ak vyznačí viditeľné značky na stole, alebo na mantineli, ak hrá cudzí guľu. Ak sa zistí akákoľvek z týchto chýb, karambol sa nezapočítava, pričom karamboly dosiahnuté pred zistením chyby sú platné. Ak hráč dosiahne karambol po chybe, ktorá sa síce stala, ale nebola včas zistená a ohlásená, tak je karambol platný a hráč pokračuje v sérii. Akákoľvek chyba zavinená treťou osobou, ktorá povedie k premiestneniu gulí, sa nepričítava hráčovi. V takom prípade sú gule späť umiestnené čo najpresnejšie do tej polohy, v ktorej boli pred chybou, pričom hranie cudzou guľou pri začiatočnom strku sa považuje za hráčovu chybu.

 

Zakázané pole (zóny)
Počet a rozmery zakázaných polí určuje Európska konfederácia biliardu (CEB). Vyznačenie týchto polí na hracej ploche sa prevádza tenkými čiarami, bielou kriedou, ceruzkou a podobne. V každom zakázanom poli môže hráč zahrať bezprostredne po sebe určitý počet karambolov, pričom tento počet určuje pravidlo jednotlivých disciplín: vo voľnej hre sú to 2 karamboly, v prípade všetkých kádrov sú to 2 karamboly pre kádry/2 a 1 karambol pre kádry/1. Jednomantinelová a trojmantinelová hra nemajú zakázané pole. Menovateľ v zlomku kádrových disciplín určuje maximálny počet možných karambolov zahraných bezprostredne po sebe v jednom poli. Pri zahraní druhého karambolu vo voľnej hre a v kádri/2 a pri každom karambole v kádri/1 musí jedna alebo obidve "cudzie" gule opustiť toto pole.

Jedna alebo obidve cudzie gule sa môžu ihneď po opustení do toho istého poľa vrátiť. V takomto prípade získava hráč znovu právo na prevedenie ďalších dvoch alebo jedného karambolu v zakázanom poli, podľa hracej súťažnej disciplíny. Pri všetkých druhých kádrových hrách sú mimo zakázané pole aj vyznačené kotvy, čo sú štvorce o dĺžke strany 17,8 cm umiestnené pri päte všetkých kádrových čiar, pri mantineloch. Čiary kotvového štvorca rozdeľujú obidve vedľajšie polia na polovicu, takže kotva zasahuje do obidvoch. V týchto kotvových štvorcoch je hráč povinný riadiť sa rovnakými ustanoveniami ako pri zakázaných poliach. Umiestnenie gule presne na vyznačenú čiaru zakázaného poľa alebo kotvy je posudzované v neprospech hráča, teda v pozícii vo vnútri, musí či nevyšla z poľa. Kotva, ak zasahuje do dvoch polí, tvorí samostatné zakázané pole.

Ak pri zahranom karambole, pri ktorom mala guľa opustiť pole a žiadna z gulí č. 2 alebo č. 3, pole neopustila, je karambol neplatný (chyba) a v hre pokračuje súper.

Zahájenie zápasu a vstup do hry - začiatočný karambol
Hráč, ktorý zápas zahajuje, hrá s bielou guľou bez bodky, zatiaľ čo jeho súper vstupuje do hry s bielou guľou označenou bodkou alebo žltou guľou. Každý z obidvoch hráčov musí hrať s rovnakou guľou po celú dobu zápasu. Gule pre začiatočný karambol sa rozmiestnia nasledovne: červená guľa na hornú bodku, biela guľa označená bodkou alebo žltá guľa na dolnú bodku a biela guľa bez bodky na jednu zo štartovacích bodiek (vpravo alebo vľavo, podľa rozhodnutia hráča). Začiatečný karambol je nutné hrať od červenej gule, a to priamo alebo pomocou mantinelov, pričom poradie je mantinel, červená a následne karambol na biele.

 

PRAVIDLÁ PRE VOĽNÚ HRU - Definícia hry
Vo voľnej hre môže hráč zahrať v jednom slede neobmedzený počet karambolov, a to až do výšky limitu, ktorý určuje dĺžku zápasu. Pri hre môže neobmedzene využívať celú hraciu plochu mimo zakázaných rohov, kde sa musí riadiť ustanovením článku 2.2 pre zakázané pole, a to 2 karamboly. Rozmery rohov sú 1 dĺžka a 1 šírka hracej plochy biliardového stolu.

Ak je guľa č. 1 vo vzájomnom dotyku s inou guľou alebo guľami, rozhodca rozostaví všetky tri gule na značky začiatočného karambolu podľa ustanovení o „Zahájenie zápasu a vstup do hry - začiatočný karambol“ a hráč pokračuje v nábehu.

Pokiaľ je guľa vyhodená z karambolového stola, teda ak vypadne jedna alebo viac gulí mimo hraciu plochu, rozostavia sa späť na bodky, podľa pravidiel platných pre jednotlivé súťažné disciplíny. Guľa sa považuje za vyhodenú mimo hraciu plochu, akonáhle dopadla mimo gumové ohraničenie stolu alebo sa dotkla drevenej časti tohto ohraničenia (rámu). Rozhodca umiestni všetky tri gule na značky začiatočného karambolu, podľa ustanovení o „Zahájenie zápasu a vstup do hry - začiatočný karambol“, avšak v hre pokračuje súper.

 

PRAVIDLÁ PRE KÁDROVÉ HRY -  Definícia hry
Kádrové hry majú dva základné spôsoby hry v zakázaných poliach, na jeden alebo dva karamboly vo vnútri zakázaného poľa. Čiary rozdeľujú plochu na rôzne veľké polia (kádry). Veľkosť týchto kádrov je určená druhom kádrovej disciplíny a veľkosťou stola. Číslo označujúce kádrovú disciplínu je totožné s dĺžkou kádrového štvorca (štyri štvorce v rohoch hracej plochy) a uvádza sa v centimetroch. Pri päte všetkých kádrových čiar, pri mantineloch, sú nakreslené kotvové štvorce, ktoré zasahujú do obidvoch kádrových polí. Hru v kádroch a poliach upravujú ustanovenia článku 2.

Ak je guľa č. 1 v dotyku s inou guľou (lepia), má hráč právo: buď požiadať rozhodcu, aby rozostavil všetky tri gule do pozície základného karambolu, alebo hrať od mantinelu (tzv. buzar), alebo hrať s obráteným spodkom (piqué), avšak len pod podmienkou, že guľa, ktorá je v dotyku, sa nepohne. Nie je však chybou, ak sa pohne lepiaca guľa len preto, že stratila oporu hráčovej gule. Rozhodujúce pre posúdenie korektnosti je postavenie hráčovho tága pri strku, alebo môže hrať od gule, s ktorou nie je hráčova guľa v dotyku.

Pri vyhodení gule z karambolového stola rozhodca umiestni všetky tri gule na značky začiatočného karambolu a v hre pokračuje súper.

 

PRAVIDLÁ PRE JEDNOMANTINELOVÚ HRU – JEDNOBAND - Definícia hry
Pri jednobande sa musí hráčova guľa dotknúť najmenej jedného mantinelu pred dokončením karambolu, teda pred zásahom gule č. 3. Nepodstatné je, či je hrané spôsobom guľa č. 2 - mantinel - guľa č. 3, alebo mantinel - guľa č. 2 - guľa č. 3, či mantinel - guľa č. 2 - ďalší mantinel - guľa č. 3. Pre túto súťažnú disciplínu sa na hracej ploche nevyznačujú žiadne zakázané plochy.

Ak sú gule v dotyku (lepia), hráč má rovnaké práva ako v rovnakej situácii pri kádrových hrách, ale iba za podmienky dodržania definície hry, a to že sa musí dotknúť najmenej jedného mantinelu.

Pri vyhodení gule rozhodca umiestni všetky tri gule na značky začiatočného karambolu, avšak v hre pokračuje súper.

 

PRAVIDLÁ PRE TROJMANTINELOVÚ HRU – TROJBAND - Definícia hry
Pri trojbande sa musí hráčova guľa dotknúť najmenej trikrát jedného alebo viacerých mantinelov pred dokončením karambolu, teda pred zásahom gule č. 3. Pritom je nepodstatné, či je hrané spôsobom guľa č. 2 - mantinely - guľa č. 3, alebo mantinely - guľa č. 2 - guľa č. 3, alebo mantinely - guľa č. 2 - mantinely - guľa č. 3. Rovnako ako pri jednobande, ani pre túto súťažnú disciplínu sa nevyznačujú na hracej ploche žiadne zakázané polia.

Základné postavenie gulí pre začiatočný karambol, ktoré je typické pre všetky iné súťažné disciplíny, sa tu používa iba pre zahájenie zápasu a pre postavenie gulí pri vyrovnávacom nábehu celého zápasu. Vo všetkých ostatných prípadoch sa pri hre trojband (guľa v dotyku, vyhodené guľa) gule stavajú za sebou na pozdĺžnu čiaru karambolového stolu, a to nasledovne: červená guľa na hornú bodku, súperova guľa na strednú bodku a guľa, s ktorou sa bude pokračovať v hre (hráčova guľa), na spodnú bodku pozdĺžnej čiary karambolového stolu. Pri kvartách sa v priebehu hry vôbec nepoužívajú štartovné bodky po obidvoch stranách spodnej bodky. Ak je bodka, na ktorú má byť guľa postavená, čiastočne alebo úplne zakrytá niektorou z ďalších gulí, postaví sa guľa na bodku patriacu tej gule, ktorá bodku zakrýva.

Ak sú gule v dotyku, hráč má právo dať si gule od rozhodcu rozostaviť na bodky, ale iba tie gule, ktoré boli v dotyku, a to rovnako s vyššie uvedeným ustanovením článku 6.2, alebo môže hrať od gule, ktorá nie je s hráčovou guľou v dotyku, alebo hrať od mantinelu, alebo hrať obráteným spodkom (piqué). Vo všetkých týchto prípadoch musí guľa č. 1 (hráčova guľa) dotknúť najmenej trikrát mantinelu.

Ak je guľa vyhodená z karambolového stola, rozostaví sa iba tá guľa, ktorá bola vyhodená, a to na bodku v súlade s ustanovením článku 6.2. Ak sú vyhodené všetky tri gule mimo hraciu plochu, rozostavia sa rovnako podľa vyššie uvedeného ustanovenia na bodky za sebou, nikdy do pozície začiatočného karambolu.