Nenašli ste odpoveď? Kontaktujte nás na: biliard@biliard.sk

Pravidlá šípky

V šípkach existuje viacero herných variant, pričom najznámejšie a najčastejšie hrané sú 501 (301, 701 a ďalšie odvodené varianty), Cricket a High Score.

Pri každej hre sa hráči (dvaja alebo viacerí) striedajú pri terči v tzv. kolách, kde hádžu svoje tri šípky, až kým niektorý z nich nesplní podmienky hry a nevyhrá. Jedna hra sa nazýva aj „leg“ (v šípkovom športe sa často používajú anglické termíny aj v slovenských podmienkach). Zápas pozostáva z vopred určeného počtu legov alebo setov, ktoré sa skladajú z legov.

 

Terč

Terč musí byť zavesený na stene vo zvislej polohe tak, aby jeho stred bol vo výške 173 cm od zeme.

  • Vzdialenosť od odhodovej čiary (kolmica): 237 cm
  • Uhlopriečna vzdialenosť od čiary k stredu terča: 293,5 cm (táto vzdialenosť eliminuje drobné nepresnosti v umiestnení terča do výšky).

Terč má celkovo 20 výsečí s hodnotami 1-20 bodov, ktoré sú rozdelené vonkajším a vnútorným mezikružím. Zasiahnutím vonkajšieho mezikružia získate dvojnásobok bodov príslušnej výseče, zasiahnutím vnútorného mezikružia trojnásobok. Ďalšou časťou terča je stred, ktorý je rozdelený na dva sektory:

  • Vonkajší sektor má hodnotu 25 bodov
  • Vnútorný sektor, tzv. „bull’s eye“, má hodnotu 50 bodov a je tiež dvojnásobným poľom.

Maximálny počet bodov, ktorý možno získať jedným hodom, je 60 bodov (trojitá 20).

 

Šípky

Šípka sa skladá z hrotu, tela, násadky a letky. Jednotlivé časti šípky sa navzájom skrutkujú, pričom letka sa zasúva do násadky. Šípky môžu byť vybavené aj gumovými krúžkami, ktoré zabraňujú rozšroubovaniu, alebo pružinami, ktoré bránia vypadnutiu letky.

Predpísané miery a váhy: minimálna dĺžka = 60 mm, maximálna hmotnosť = 20 g. Ďalšie miery, materiál ani tvar nie sú limitované.

Hroty

Oceľové: Majú rôznu dĺžku a tvar, zvyčajne sú vymeniteľné. Hroty sú vyrobené z ušľachtilej ocele s kužeľovým ostrejším, ktoré lepšie preniká do sisalového terča. Oceľové hroty sú pevne zalisované a nie sú vhodné pre hru na elektronických terčoch.

Plastové: Plastové hroty sa vyrábajú v rôznych dĺžkach (13, 24, 25, 26 mm) a sú dostupné v rôznych farbách. Existujú aj vystužené hroty typu "tuflex", ktoré sú odolnejšie a majú dlhšiu životnosť. Plastové hroty nie sú vhodné na sisalové terče.

Telo šípky

Kovová časť, za ktorú sa šípka drží, má závity pre hrot a násadku. Podľa tvaru tela je umiestnené ťažisko šípky:

  • barrel – ťažisko v strede,
  • torpédo – ťažisko vpredu,
  • straight – ťažisko rozložené po celej dĺžke.

Telo šípky sa vyrába z mosadze, chrómu alebo wolframu.

Násadky

Môžu byť kovové alebo plastové. Na jednej strane je závit, na druhej strane krížové rozrezanie pre upevnenie letky.

Letky

Letky majú rôzne tvary a vyrábajú sa z ľahkých materiálov, ako sú plastové fólie, nylon alebo polyester.

 

Postoj na čiare, držanie šípky a hod

Hráč stojí na čiare mierne bokom a je jemne naklonený smerom k terču, pričom presahuje čiaru. Noha na čiare zodpovedá ruke, ktorou hádže (napríklad pravá noha pre pravú ruku). Druhá noha je mierne vzadu, avšak vždy tak, aby postoj zostal stabilný aj pri jemnom predklone.

Šípku hráč drží hrotom smerom k terču. Počet prstov a miesto úchopu závisia od tvaru šípky a jej ťažiska, pričom najdôležitejší je pocit hráča z hodu. Netrápte sa tým, že by ste mali kopírovať úchop profesionálov – dôležité je, aby úchop pôsobil prirodzene a nebol stresujúci.

Hod sa vykonáva pred telom, teda pred tvárou, pričom pohyb ruky vychádza iba z lakťa a zápästia. Hod by mal byť cielený, pričom oči, šípka a cieľ by mali byť v jednej línii.

 

Názvoslovie

  • Leg – Jedna hra na vopred stanovený počet kôl. V každom kole má hráč k dispozícii maximálne 3 šípky. Po ich odhodení hrá súper. Akú hru budete hrať, závisí od vášho výberu. Najmä elektronické terče ponúkajú širokú škálu hier.
  • Dvojnásobné pole (Double) – Dvojnásobná hodnota políčka (v mnohých hlavných hrách sa leg končí zásahom do dvojnásobného poľa).
  • Trojnásobné pole (Triple) – Trojnásobná hodnota políčka.
  • DO (Double Out) – Hra musí vždy skončiť zásahom príslušného dvojnásobného poľa.
  • MO (Master Out) – Hra musí skončiť zásahom príslušného dvojnásobného alebo trojnásobného poľa.
  • SO (Single Out) – Hra môže skončiť zásahom akéhokoľvek poľa so správnou bodovou hodnotou.
  • DI (Double In) – Hra musí začať zásahom akéhokoľvek dvojnásobného poľa.

 

Herné varianty hry

501

Na začiatku hry má každý hráč 501 bodov. Po odhodení troch šípok hráčom nasleduje ďalší hráč. Hráčovi sa odpočíta toľko bodov, koľko trafil. Vyhráva ten, kto ako prvý dosiahne 0 bodov. Ak hráč trafí bodovo pod 0, hod sa nepočíta. Hra sa zväčša ukončuje tzv. Double Out, čo znamená, že hráč musí na ukončenie hry trafiť double (napríklad, ak má 40 bodov, musí trafiť Double 20). Ak má hráč nepárne číslo bodov, musí si zahrať tak, aby mal možnosť ukončiť hru (napríklad ak má 41 bodov, musí najprv trafiť 1 a až potom Double 20).

Hra sa môže tiež začínať tzv. Double In, čo znamená, že hráč musí najprv trafiť double (napríklad Double 20), aby mohol ďalej triafať obyčajné hodnoty. Tento zásah sa mu už počíta do hry. Hra sa hrá na sety, pričom 1 set sa skladá z troch legov. Leg vyhráva hráč, ktorý ako prvý dosiahne 0 bodov.

Cricket

Hrá sa iba na niektoré výseče, zvyčajne tie s najvyššími hodnotami, teda 20, 19, 18, 17, 16, 15 a stred. Hráč musí trikrát zasiahnuť každú z týchto výsečí alebo trafiť triple.

Ak hráč zasiahne štvrtýkrát jednu výseč, ktorú súper ešte nezavrel, pripočíta si počet bodov z tejto výseče. Hráč si teda môže zavrieť pole, ktoré ešte nemá zavreté súper, a ďalším hodom si pripisovať body, alebo môže brániť súperovi v získavaní bodov tým, že zavrie výseč, ktorú už má súper splnenú. Hra končí, keď hráč zavrie všetky výseče a má viac bodov ako súper (alebo súperi, keďže cricket môžu hrať dvaja aj viacerí hráči).

High score

Pravidlá hry High score (v slovenčine "vysoké skóre") sú jedny z najjednoduchších šípkarskych hier. Hra začína od nuly a hrá sa na desať alebo pätnásť kôl. Cieľom je nahrať za tieto kolá čo najviac bodov. Pri väčšom počte hráčov si môžete hru oživiť tým, že v každom kole vypadne hráč, ktorý dosiahol najnižšie skóre.