Nenašli ste odpoveď? Kontaktujte nás na: biliard@biliard.sk

Ruská pyramída

Cieľ hry

Cieľom hry je ako prvý potopiť 8 gulí do košov.

Použité gule

Ruská pyramida sa hrá so 16 guľami, pričom každá guľa môže byť hracia alebo hraná. Priemer guľ je 68 mm.

Základ hry

Hráči môžu hrať s akoukoľvek guľou na akúkoľvek guľu, pričom hlásenie gulí nie je povinné. Ak je strk prevedený bez faulu, všetky gule, ktoré skončili v košoch, sa počítajú.

Winnings Back

Winnings back predstavuje pasívny strk, kde cieľom nie je potopiť gule do koša. Tento strk je uznaný ako korektný za nasledujúcich podmienok:

  1. Ak aspoň jedna guľa prejde stredovou čiarou a dotkne sa protiľahlého mantinelu alebo gule, ktorá je blízko mantinelu, alebo tak nasmeruje inú guľu.
  2. Ak stredovú čiaru prekročia dve gule (cue ball a hraná guľa).
  3. Ak sa jedna z gulí odrazí od mantinelu a dostane sa na druhý mantinel alebo odrazí inú guľu.

Pri týchto metódach hrania winnings back nie je považovaný strk cue ball do gule, dotýkajúcej sa mantinelu, za kontakt s mantinelom.

Strky

Strk do cue ball môže byť prevedený iba kožou na špičke tága, pričom hráč musí mať počas strku aspoň jednu nohu na podlahe. Ak hráč zvolí iný spôsob prevedenia, bude potrestaný. V momente strku musia byť všetky gule na stole bez pohybu. Koža tága nesmie dvakrát zasiahnuť cue ball. Používanie tlačených strkov a prestrkov je zakázané. Na guľu prilepenú na cue ball je možné hrať podľa základných pravidiel biliardu.

Nastavenie gulí a začiatok hry

Na začiatku každej hry je 15 gulí uložených v trojuholníku, pričom predná guľa pyramidy sa umiestňuje na zadný bod a základňa pyramidy je rovnobežná so zadným krátkym mantinelom. Hra začína, keď rozhodca umiestni gule pre otvárací rozstrel.

Losovanie o break

Každý hráč si vezme jednu guľu a s guľou "v ruke" sa postaví na koniec stolu. Po signále rozhodcu sa gule odohrávajú smerom na protiľahlý krátky mantinel, aby sa vrátili čo najbližšie k zadnému krátkemu mantinelu. Hráč, ktorého guľa sa po návrate zastavila bližšie k dolnému mantinelu, získava právo na rozstrel. Automatická prehra losovania nastáva, ak:

  1. Guľa sa dotkne zadného mantinelu.
  2. Guľa prejde na súperovú polovicu.
  3. Guľa spadne do koša alebo vyskočí zo stola.
  4. Guľa sa dotkne dlhého mantinelu.

Ak sa obaja hráči previnia proti týmto pravidlám alebo sa obidve gule zastavia v rovnakej vzdialenosti od zadného mantinelu, losovanie sa opakuje. Pri ďalších breakoch sa hráči striedajú, a v prípade poslednej rozhodujúcej hry sa losovanie opakuje.

Otvárací break

Otvárací break je definovaný ako strk s cue ball v ruke, kdekoľvek za "home line". Všetky gule, ktoré spadnú do košov za predpokladu korektného strku, sa započítavajú. Ak nie je splnená podmienka korektného strku, súper má právo umiestniť cue ball kamkoľvek do "home". Cue ball sa považuje za "v hre", akonáhle prejde cez home line a dotkne sa hraných gulí na ploche stolu. Ak sa hráčovi nepodarí odohrať cue ball z "home" alebo nezasiahne žiadnu hranú guľu, break sa opakuje.

Súper v hre

Súper sa dostáva do hry, ak hráčovi nepodarilo potopiť hranú guľu alebo sa previnil proti pravidlám. Súper musí hrať z pozície, ktorá je na stole, ale má právo prenechať hru hráčovi po faulu.

Zvláštne prípady hry do koša

V prípadoch neproduktivnej hry, ak nie sú splnené pravidlá pre winnings back, je strk považovaný za korektný v týchto prípadoch:

  1. Hraná guľa sa dotkla aspoň jednej čeľusti koša.
  2. Hraná guľa sa dotkla mantinelu v "pocket zone" (68 mm) od čeľuste koša.
  3. Hraná guľa sa zastavila maximálne 136 mm od okraja koša (merané na stred gule).

Vyskočené gule

Gule, ktoré opustia hraciu plochu stolu (skončia na mantinelu, podlahe a podobne), sú považované za vyskočené gule. Všetky gule, ktoré predchádzali vyskočeniu hranej gule zo stola a boli utopené do košov, sa započítavajú. Vyskočená guľa zo stola sa vracia na hraciu plochu až po skončení strku, pričom hráč nie je nijako potrestaný. Ak vyskočí cue ball zo stola, hráč je potrestaný a utopené gule sa mu nezapočítavajú.

Opätovné nastavenie gulí

Všetky nesprávne utopené alebo vyskočené gule sa opäť umiestnia na hraciu plochu stola, pričom sú postavené na zadný bod. Ak je tento bod obsadený, guľa sa umiestni čo najbližšie k bodu kolmo na krátky mantinel, pričom gule sa vzájomne nedotýkajú (dotýkajú sa iba v prípade, že sú postavené súčasne). Nie je možné podľa predošlého pravidla postupovať a guľa sa umiestňuje na stredový bod.

Pokuty

Hráčovi sú za každý faul odobrané gule. Ak hráč nemá na svojom konte žiadne utopené gule, tresty sa aplikujú na prvé gule v košoch.

Fauly

Faulom sú nasledujúce situácie:

  1. Cue ball sa nedotkla žiadnej hranej gule.
  2. Cue ball vyskočila zo stola.
  3. Ak je zahájený ďalší strk skôr, ako sa gule na stole zastavili.
  4. Dotyk hranej gule pred, počas alebo po strku pomocou oblečenia, tága, podpory na tágo, kriedou atď. (mimo kožu na tágu, ktorá je pre tieto účely vyrobená).
  5. Nekorektné odohranie cue ball.
  6. Ak sa ani jedna hráčova noha nedotýka podlahy počas strku.
  7. Použitie postrku alebo tlačeného strku.
  8. Nesprávne zahraný winnings back.
  9. Pri zlom rozstrele (hráč nerozstreluje z "home").

Ak je pri jednom strku zahraných viac faulov, počíta sa iba jeden. Gule utopené s faulom sa nezapočítavajú a sú vrátené späť do hry podľa pravidiel.

Špecifikácie

  • Priemer gule: 68 mm
  • Váha gule: 290 g
  • Dĺžka tága: 1500 – 1600 mm
  • Váha tága: 650 – 700 g
  • Priemer kože: 12 – 14 mm
  • Dĺžka hracej plochy: 3550 mm
  • Šírka hracej plochy: 1770 mm
  • Šírka rohových košov: 74 – 76 mm
  • Šírka stredových košov: 80 – 82 mm
  • Polomer zaoblenia mantinelov v rohu: 5 mm
  • Polomer zaoblenia mantinelov v strede: 10 mm
  • Uhol čeľusti rohového koša: 85 stupňov
  • Uhol čeľusti stredového koša: 125 stupňov
  • Sklon mantinelu: 80 stupňov
  • Výška mantinelu: 41 – 42 mm