Nenašli ste odpoveď? Kontaktujte nás na: biliard@biliard.sk

Pool 10-ball - "Desiatka"

Desiatka je hra s hlásenými strkmi, ktorá sa hrá s bielou guľou a desiatimi farebnými guľami, číslovanými od 1 do 10. Gule sa hrajú v vzostupnom číselnom poradí, pričom biela guľa musí najprv kontaktovať guľu s najnižším číslom, aby vznikol riadny strk. Ak sa guľa č. 10 potopí pri riadnom rozstrele, vráti sa späť na stôl a hráč pokračuje v nábehu. Pre strk môže byť hlásená iba jedna guľa, s výnimkou rozstrelu, pri ktorom sa žiadna guľa nenahlasuje.

Určenie rozstrelu
Hráč, ktorý vyhrá rozohranie o rozstrel, rozstreluje ako prvý. Bežným formátom je striedavý rozstrel. Farebné gule sa stavajú čo najtesnejšie k sebe do trojuholníkového tvaru, pričom guľa č. 1 je na čele trojuholníka a na zadnom bode stola, a guľa č. 10 je umiestnená v strede trojuholníka. Ostatné farebné gule sú rozmiestnené v trojuholníku bez účelového rozmiestnenia.

Riadny rozstrel
Pri rozstrele sa uplatňujú nasledujúce pravidlá: rozstreľuje sa z ruky v záhlaví, pričom nedôjde k potopeniu žiadnej gule a aspoň štyri farebné gule musia naraziť na mantinel, inak ide o faul.

Druhý strk po rozstrele – push out
Ak pri rozstrele nebol zistený žiadny faul, rozstrelujúci hráč môže zvoliť "push-out" pre svoj nasledujúci strk. Toto rozhodnutie musí oznámiť rozhodcovi, čím zruší platnosť pravidiel o chybných prvých guľách a o bezmantinelových strkoch. Ak pri prevedení "push-outu" nebol zistený žiadny faul, súper určuje, kto bude hrať ako ďalší. Guľa č. 10, potopená pri "push-out", sa bez penalizácie vráti na zadný bod.

Hlásené strky a potopené gule
Kedykoľvek sa hráč pokúša potopiť guľu, je povinný hlásiť strk, pričom myslená guľa a kapsa musia byť jasne označené pre každý strk, pokiaľ to nie je zrejmé. Detaily strku, ako sú zásahy mantinelov alebo potopenie iných gulí, nie sú rozhodujúce. Rozhodca musí byť presvedčený, že bol prevedený myslený strk, a ak existuje možnosť zámeny pri karamboloch či kombináciách, mal by hráč označiť guľu a kapsu. Ak si rozhodca alebo súper nie sú istí, môžu si vyžiadať hlásenie.

Istota
Hráč na strku, po uskutočnenom rozstrele, môže kedykoľvek počas hry oznámiť „istotu“, čo mu dovoľuje hrať na guľu v poradí a bez ďalšieho potopenia ukončiť svoj nábeh. Ak hráč potopí guľu v poradí, striedajúci hráč má na výber, či bude pokračovať v hre, alebo vráti strk súperovi.

Chybne potopená guľa
Ak hráč netrafí myslenú guľu a kapsu, a potopí hlásenú guľu do nesprávnej kapsy alebo potopí iné gule, jeho nábeh končí. Striedajúci hráč má potom na výber, či bude hrať strk z danej pozície, alebo vráti strk súperovi.

Pokračovanie hry
Ak hráč na strku riadne potopí hlásenú alebo predpísanú guľu (s výnimkou "push-outu"), všetky dodatočne potopené gule zostávajú potopené, s výnimkou gule č. 10. Hráč na strku potom pokračuje ďalším strkom. Pokiaľ pri akomkoľvek strku potopí hlásenú guľu č. 10 (s výnimkou "push-outu"), vyhráva hru. Ak hráč hlásenú guľu nepotopí alebo fauluje, hra prechádza na súpera. Ak k faulu nedošlo, striedajúci hráč je povinný hrať bielou guľou z pozície, ktorú mu zanechal protihráč.

Nastavenie gulí
Ak je guľa č. 10 potopená pri faule, "push-outu" alebo počas rozstrelu, alebo ak je potopená ako nehlásená guľa, prípadne chybne potopená do inej kapsy alebo vyrazená zo stolu, bude následne nastavená späť na stôl. Žiadna iná farebná guľa sa nikdy do hry nevracia.

Bežné fauly
Pokiaľ hráč pri strku spôsobí bežný faul, hra prechádza na jeho súpera. Súper rozohráva z ruky a bielu guľu môže pritom umiestniť kamkoľvek na hraciu plochu. Za bežné fauly sa považujú nasledovné situácie:

  • Potopenie, alebo vyrazenie bielej gule zo stola
  • Chybná prvá guľa (prvá zasiahnutá guľa pri každom strku musí byť najnižšie očíslovaná guľa, prítomná na stole)
  • Bez mantinelu po kontakte
  • Bez dotyku nohy s podlahou
  • Vyrazená guľa zo stola (iba guľa č. 10 sa vracia na stôl)
  • Dotyk gule
  • Dvojdotyk / spiaca guľa
  • Prostrk
  • Guľa v pohybe
  • Chybné umiestnenie bielej gule
  • Tágo na stole
  • Hra mimo poradie
  • Pomalá hra

Závažné fauly

  • Za tri po sebe nasledujúce fauly je trest stratenie rozohranej hry.
  • Za nešportovné chovanie zvolí rozhodca trest, zodpovedajúci podstate prehrešku.

Pat
Po výskyte patu zahrá pôvodne rozstrelujúci hráč nový rozstrel.